پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «اکو‌ماراتن» ؛ بهانه معرفی جنگل ابر شاهرود

«اکو‌ماراتن» ؛ بهانه معرفی جنگل ابر شاهرود





۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳

«اکو‌ماراتن» ؛ بهانه معرفی جنگل ابر شاهرود

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان: جنگل ابر قرار است به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در یونسکو ثبت شود

جنگل‌ ابر به عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی قرار است در سال 2019 به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در یونسکو ثبت شود. اولین اکو‌ماراتن جنگلی در دل این جنگل‌ها و در راستای معرفی این ظرفیت‌های کشوری در هشتم شهریور ماه برگزار شد.

پرونده جنگل‌های هیرکانی کشور به یونسکو ارسال شده و قرار است ارزیابان حفاظت از طبیعت در مهرماه برای بازدید از 12 سایت که یکی از آن‌ها جنگل ابر است به ایران سفر کنند.

منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود واقع شده است. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتاً به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن جنگل با گونه‌های متنوع دیده می شود. جهانشاهی مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان در خصوص این اکو‌ماراتن جنگلی به پیام ما می‌گوید: این اولین اکو‌ماراتن جنگلی ایران است  حدود 110 دونده و 20 دوچرخه سوار در دو بخش 21 و 42 کیلومتری آن شرکت کردند. 45 درصد شرکت کنندگان زن و بقیه آن مردان بودند.به گفته جهانشاهی، «حفاظت از جنگل» یکی از شعارهای این اکو‌ماراتن بود به همین دلیل بر حفظ فضای طبیعی و جنگلی و دوری از آسیب به طبیعت تاکید زیادی شد.این مسابقات ورزشی با کمترین تجهیزات و بدون آسیب به طبیعت برگزار شد و حتی پرچم  توری که در مسیر جنگلی نصب شده بود روز  بعد با کمک انجیوهای  محیط زیستی

جمع آوری شد.

مقصد گردشگری تازه در کشور

استان سمنان قرار است در برنامه 2020 و در سال 1400 به یکی از مقاصد تازه گردشگری کشور تبدیل شود. به همین دلیل توسعه گردشگری ورزشی در دستور کار قرار گرفته است.

طراحی این اکو‌ماراتن دو ماه زمان برد و از تیم اجرایی اکو‌ماراتن کرمان کمک گرفته شد. یک تیم ایتالیایی نیز در قسمت مدیریتی این طرح مشارکت داشتند.

بیش از 500 مهمان در این مدت از فضای اقامتی و بوم گردی منطقه بازدید کردند. تاثیرات اقتصادی این رویداد تا کنون مثبت ارزیابی شده است. همچنین افزایش خودباوری جوامع محلی از دیگر دست‌آوردهای این طرح عنوان شد.

این رویداد تا کنون در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بیابان لوت استان کرمان اجرا شده است. 

به گفته محمد جهانشاهی ، معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فراهم شدن زمینه حضور گردشگران خارجی و پخش مستندهای این برنامه از شبکه‌های ملی و بین المللی از جمله دستاوردهای این رویداد بوده است.

بین المللی شدن 

اکو‌ماراتن جنگلی

معین افضلی مدیر اجرایی این اکو‌ماراتن گفت: مسابقه اکو‌ماراتن امسال در جنگل ابر شاهرود مقدمه‌ای برای بین المللی شدن این رویداد در اردیبهشت سال 1398 است.

پیش از برگزاری این اکو‌ماراتن، افضلی حضور مستند سازان را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود:  شبکه پرس. تی. وی و شبکه مستند و یک شبکه اسپانیایی زبان برای پوشش رسانه ای این رویداد در استان سمنان حضوری پنج روزه دارند و از تمام جاذبه های گردشگری مستند تهیه می‌کنند.

مدیر اجرایی اولین اکو‌ماراتن جنگلی ایران گفت: برگزاری اکو‌ماراتن بیابانی در پاییز در بیابان لوت استان کرمان، اکو‌ماراتن جنگلی در بهار در جنگل ابر شاهرود در استان سمنان و برگزاری اکو‌ماراتن زمستانه در استان سیستان و بلوچستان هدفگذاری شد تا جلوه‌های متنوع جاذبه‌های گردشگری کشور به طور کامل معرفی شود.

معین افضلی، بر رعایت تمام ضوابط زیست محیطی در برگزاری اولین اکو‌ماراتن جنگلی در شاهرود تاکید و خاطرنشان کرد: به منظور رعایت اصول گردشگری در مناطق جنگلی، دوندگان موظف به استفاده از قمقمه هستند و اگر بطری آب معدنی دونده که دارای کد دونده است در مسیر جنگلی رها شود، دونده از مسابقات کنارگذاشته می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای بین المللی شدن اکو‌ماراتن جنگلی استان در سال 1398، تاکید کرد: هدف از حضور آکادمی بین المللی از ایتالیا، جلب مشارکت این مجموعه برای برگزاری اکو‌ماراتن سال آینده به صورت بین‌المللی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *