پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بی‌مهری پارلمان به طرح«کودک‌همسری»

بی‌مهری پارلمان به طرح«کودک‌همسری»





۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳

بی‌مهری پارلمان به طرح«کودک‌همسری» 

با ورود دادستانی مشهد از ازدواج یک دختر 9 ساله جلوگیری شد

طرح مقابله با کودک‌همسری در حالی همچنان در پارکینگ بهارستان خاک می‌خورد که ازدواج کودکان در ایران ادامه دارد.

چهارشنبه گذشته از مشهد خبر رسید که دادستانی این شهر توانسته با ورود به یک مراسم عروسی، از ازدواج یک دختر 9 ساله با فردی میانسال جلوگیری کند. اگرچه این اقدام از سوی قوه‌قضاییه با واکنش مثبت از سوی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روبرو شد، اما نشان از این دارد تا زمانی که قانونی برای ممنوعیت ازدواج کودکان تصویب نشود، جلوگیری از کودک‌همسری امکان پذیر نیست.

 این طرح که در سال 95 از سوی فراکسیون زنان مجلس کلید خورد، در حالی از اسفند سال گذشته در انتظار ورود به صحن علنی مجلس است که در برنامه‌ای که از سوی خانه ملت برای پارلمان در هفته جاری منتشر شده، خبری از ورود آن به صحن نیست. در طرحی که نمایندگان زن مجلس تدوین کرده‌اند، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال بوده و دختران زیر ۱۳ سال با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی ثبت احوال، از سال‌های 91 تا 95، 977 دختر زیر 10 سال و 197 هزار دختر 10 تا 14 ساله ازدواج کردند. در همین حال در بازه زمانی یاد شده، چهار دختر زیر 10 سال و پنج هزار و 582 دختر 10 تا 14 ساله از همسران خود طلاق گرفتند. 

در شرایطی برخی اعضای فراکسیون زنان از جمله طیبه سیاوشی از برخی سنگ‌اندازی‌ها برای تصویب طرح افزایش سن ازدواج خبر می‌دهند که به گفته جمیله رضازاده، پزشک مشاور ژنتیک ایجاد معلولیت‌‌ها و زایمان زودرس از عوارض بارداری مادر در سن کم تر از ۱۸ سال است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *