پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اولتیماتوم کلانتری به صنایع آلاینده

اولتیماتوم کلانتری به صنایع آلاینده





۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰

اولتیماتوم کلانتری به صنایع آلاینده

از سال 98 صنایع آلاینده تعطیل می‌شوند

درحالی رییس سازمان محیط زیست نسبت به تعطیلی صنایع آلاینده از ابتدای سال آینده هشدار می‌دهد که نیمی از صنایع بزرگ کشور آلاینده هستند و به نظر نمی‌رسد این تهدید کلانتری، عملی باشد.

رییس سازمان محیط زیست در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد دولت تا پایان امسال به صنایع آلاینده جهت اصلاح و ارتقاء استانداردها فرصت داده است؛ بنابراین از ابتدای سال ۹۸ صنایع آلاینده تعطیل خواهند شد.

به گفته کلانتری، مهمترین مشکلات صنایع کشور، مکان‌یابی نامناسب آنهاست، او می‌گوید: نیروگاه شهید رجایی در غرب تهران احداث شده، این در حالی است که باید نیروگاه در شرق تهران مستقر می‌شد. همچنین به جای آنکه ذوب‌آهن را در اصفهان مستقر کنیم باید این صنعت را در کنار سواحل کشور ایجاد می‌کردیم یا حداقل بهتر بود ذوب‌آهن را در شرق اصفهان احداث می‌کردیم. سازمان حفاظت محیط زیست اگر بخواهد به وظایف خود عمل کند مجبور می‌شود که بسیاری از صنایع را تعطیل کند.

البته کلانتری هم معتقد است فشارهای سیاسی از بالا به پایین محیط زیست را به یک سازمان مفلوک تبدیل کرده است و این سازمان توان انجام چنین کار بزرگی را ندارد.

19درصد آلاینده‌ها در تهران

حدود 340 هزار واحد صنعتی و به عبارتی 19 درصد صنایع آلاینده کشور در استان تهران وجود دارد. این ها را محمدحسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد:« طی سه ماه اخیر حدود ۸۰۰ واحد صنعتی، خدماتی و درمانی پایش شده است که از این تعداد ۲۰۵ واحد صنعتی اخطاریه دریافت کرده‌اند.»

آلاینده‌های کشوری

در حالی که آلودگی صنایع تهران رقم قابل توجهی اعلام شده است که وضعیت صنایع در دیگر شهرها هم چندان مناسب نیست. جزینی زاده مدیرکل محیط زیست استان کرمان سال گذشته با اشاره به اینکه گزارش آلودگی مجتمع مس سرچشمه تقدیم دادستانی مرکز استان کرمان شده است گفته بود: وضعیت آلودگی کارخانه مس سرچشمه هیچ تغییری نکرده است. او میزان آلودگی  این کارخانه را 30 برابر حد مجاز اعلام کرده بود.

همچنین یکی دیگر از صنایع بزرگی که آلودگی شدید زیست محیطی دارند، کارخانه مس خاتون آباد است. این کارخانه که در 15 کیلومتری شهربابک استان کرمان قرار دارد آلایندگی آن در سال‌های اخیر موجب تلفات دامی شده است.

آلودگی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان نیز مدتهاست صدای فعالان محیط زیست را  به هوا بلند کرده‌ است. به گونه‌ای که در سال‌های گذشته این موضوع سبب شکایت محیط زیست از این صنایع آلاینده شده است.

در اراک یکی از مشهورترین شهرهای صنعتی کشور نیز وضع به همین گونه است. علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان می‌گوید: « برخی صنایع بزرگ مستقر در استان مرکزی مانند پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و آلومینیوم سازی جزو صنایع آلاینده استان قرار دارند.»

 همچنین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند و کریمی معتقدند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها فی‌نفسه آلاینده هستند و هر کاری هم که انجام دهند شاید موجب کاهش آلودگی شوند، اما هرگز نمی‌توانند جلوی آلایندگی سیستم خود را بگیرند. 

آیا امکان تعطیلی صنایع وجود دارد؟

در حالی کلانتری به صنایع اخطار می‌دهد که در صورت ادامه دار بودن وضعیت آلودگی، با آنها برخورد شده و تعطیلی صنایع پیش رو خواهد بود که به نظر نمی‌رسد این گفته چندان عملی باشد چراکه طبق مشاهدات و اعلامات، بیشتر صنایع بزرگ کشور آلاینده هستند. به گفته کلانتری، علی رغم اینکه محیط زیست توان چنین اقدام بزرگی را ندارد  اگر بخواهیم سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست را عملیاتی کنیم نیروی کار زیادی بیکار می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

چگونه مالزی به یک ابرقدرت جهانی در صنعت میکرو الکترونیک تبدیل شد

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

غولی که هوش مصنوعی را به‌پیش برد

شرکتی که در فناوری ریزتراشه‌های هوش مصنوعی تحول ایجاد کرد

غولی که هوش مصنوعی را به‌پیش برد

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

دانشمندان از کم‌توجهی به ابعاد مختلف توسعهٔ هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

یک پژوهش نشان می‌دهد که اکثر محققان از چت جی‌پی‌تی برای پژوهش استفاده نمی‌کنند

بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

اپل «برند سال» شد

از سوی یک سازمان محیط‌زیستی

اپل «برند سال» شد

 سلاجقه: اجازه نمی‌دهیم فلرسوزی ریه خوزستان را بسوزاند

بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از پالایشگاه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون

 سلاجقه: اجازه نمی‌دهیم فلرسوزی ریه خوزستان را بسوزاند

پایداری فدای ارزانی می‌شود

گفت‌وگو با «صمد ذواشتیاق»، معمار، درباره نسبت پایداری شهرها با معماری

پایداری فدای ارزانی می‌شود

با «رومینگ» فیلترینگ را دور بزنید

وزیر ارتباطات می‌گوید سیم کارت گردشگری وجود ندارد ولی سعی می‌کنیم گردشگران بتوانند از اینترنت کشور شان استفاده کنند

با «رومینگ» فیلترینگ را دور بزنید

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *