پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روحانی‌ تکراری کسی را قانع نکرد

روحانی‌ تکراری کسی را قانع نکرد





۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸

روحانی‌ تکراری کسی را قانع نکرد

اظهارات رییس جمهور در پاسخ به سوالات نمایندگان نه برای هوادارانش و نه برای مجلس قانع‌کننده نبود

رییس جمهور کشورمان که روز گذشته برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شده بود، نه تنها نتوانست پارلمان‌نشینان را قانع کند که اظهارات او صدای حامیانش را هم درآورد.

لبخند رضایت بر لبان مخالفان و منتقدان حسن روحانی. این عبارت نتیجه یک ماه هیاهو درباره جلسه سوال مجلس از رییس جمهور کشورمان بود.  از یک طرف اصلاح طلبان به عنوان حامیان او در دو انتخابات پیشین چه در مجلس و چه در فضای مجازی از روحانی می‌خواستند که او از پشت پرده‌ها و موانع داخلی که بر سر راه او گذاشته شده، بگوید. از سوی دیگر مخالفان او هم با استیضاح دو وزیر کار و اقتصاد در 20 روز گذشته و به جریان انداختن استیضاح وزیر صنعت، برای رییس جمهور خط و نشان کشیدند. در این میان روحانی دو راه داشت، اول اینکه با گفتن برخی پشت‌پرده‌ها، هوادارانش را راضی کند اما پی قانع نشدن احتمالی مخالفانش را که در مجلس فعلا در اکثریت هستند، به تن بمالد. راه دوم اما بیان کردن حرف‌های تکراری جهت افزایش شانس خود برای گذر سالم از پیچ بهارستان بود. بهای این کار اما دست‌کم ناامیدی حامیانش بود. روحانی راه دوم را انتخاب کرد. راهی که البته منجر به نتیجه دلخواه او هم نشد. حالا رییس جمهور حقوقدان ایران نه توانسته نمایندگان را قانع کند و نه دل هوادارانش را به دست بیاورد.

کارت زرد مجلس

دهم مرداد امسال پنج سوال حدود 80 نماینده مجلس از روحانی اعلام وصول شد. رییس جمهور هم در آخرین روزهای فرصت یک ماهه، در بهارستان حاضر شد تا به سوالاتی در خصوص ناموفق بودن دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله، افزایش سریع نرخ ارز خارجی و در نتیجه کاهش شدید ارزش پول ملی پاسخ دهد. در پایان اما نمایندگان تنها از پاسخ او به سوالی که به استمرار تحریم‌های بانکی مربوط بود، قانع شدند. پاسخ روحانی به چهار سوال دیگر به مذاق نمایندگان خوش نیامد. او که به گفته خودش بنا به قولی که به رهبری داده بود، سعی کرد در اظهاراتش «مراعات» کند، حالا باید تا یکشنبه به انتظار بنشیند. در این روز نمایندگان مجلس درباره سوالاتی که از پاسخ روحانی قانع نشدند، تصمیم می‌گیرند که آیا او  قانون را نقض کرده یا خیر. اگر نمایندگان نتیجه بگیرند پاسخ به این سوال مثبت است، آن وقت پرونده سوال از روحانی به قوه‌قضاییه ارسال می‌شود.

واکنش در توییتر

از توییت‌های چهره‌های حامی روحانی در انتخابات گذشته می‌توان میزان نارضایتی از اظهارات روز گذشته او را فهمید. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این باره نوشت که «درست است که کشور دچار بحران آب شده اما آقای رییس‌جمهور با هر مصیبتی بود موفق شدند یک سطل حلبی پر از آب لوله کشی خنک، خالص و کاملا تمیز با خود به مجلس بیاورند و آنرا با جسارت و شهامت کم نظیری ریختند بر سر همه امیدها و انتظاراتی که پیرامون حرف زدن ایشان ماه‌هاست درسطح جامعه بوجود آمده.» مصطفی تاجزاده، از دیگر حامیان روحانی هم نوشت که «رای منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.» محمد علی ابطحی هم با نوشتن اینکه «آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر – واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند» به اظهارات روحانی واکنش نشان داد. این در حالی بود که منتقدان روحانی در عوض از اظهارات او راضی بودند و توییت‌هایی در این خصوص منتشر کردند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *