پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معمای مرگ در آتش جنگل‌های مریوان

معمای مرگ در آتش جنگل‌های مریوان





۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳

معمای مرگ در آتش جنگل‌های مریوان

«پیام ما» در گفت‌وگو با مسوولان به بررسی ابهامات مطرح شده در خصوص علت مرگ چهار فعال محیط‌زیست در آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان پرداخته است

گمانه‌های بسیاری پیرامون مرگ چهار نفر از فعالین محیط زیست در جریان آتش سوزی جنگل‌های مریوان مطرح شده است. خفگی بر اثر شدت آتش سوزی تا مرگ بر اثر گلوله و انفجار با مین، از جمله شائبه‌هایی است که در فضای مجازی بیان می‌شود.

به علت اتفاقات رخ داده در یکسال گذشته برای برخی از فعالان محیط زیست، این شایعات با سرعت بیشتری در حال انتشار است.

گفته می‌شود که جان‌باختگان اخیر، به خاطر فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، در میان مردم محلی از محبوبیت زیادی برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل پس از این حادثه، مردم با تجمع و به دست گرفتن پلاکاردهایی حاوی نوشته‌هایی چون «شهید نمی‌میرد» و «کسانی که در قلب مردم جای دارند نمی‌میرند»، علاقه خود را به این جانباختگان و ناراحتی خود را نسبت به این ماجرا بیان کردند. به دنبال این حادثه یک روز عزای عمومی در مریوان اعلام شد.

 

تناقض در شرح ماجرا

ظهر روز شنبه بود که آتش‌سوزی گسترده‌ در جنگل‌های مریوان سبب مرگ دو نیروی منابع طبیعی و دو نفر فعال محیط زیست شد. به دنبال این اتفاق، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اعلام کرد: « منطقه آلوده به مین بوده و متاسفانه انفجارهایی در منطقه صورت گرفته.» همین گفته سبب شد احتمال مرگ این افراد بر اثر انفجار مین قوت بیشتری بگیرد. 

برای پیگیری این موضوع با سلیمی تماس برقرار کردیم اما او ارتباط مرگ این افراد با انفجار مین را تکذیب کرد و گفت: « من در گفت‌وگوی تلفنی نگفتم که این انفجارها علت شهادت این افراد بوده است.» 

برای بررسی بیشتر جنبه‌های موضوع، سراغ شفیعی فرماندار کردستان رفتیم. او وجود هرگونه مین در منطقه را کلا تکذیب کرده و به «پیام ما» گفت: «این قسمت نه منطقه‌ای جنگی و نه نقطه صفر مرزی است، بلکه در بین دو روستا قرار دارد که مردم در آنجا کشاورزی می‌کنند و مشکل خاصی هم برای تردد ندارند.»

او در خصوص علت مرگ این چهار نفر می‌گوید: این چهار نفر به علت دود حاصل از آتش سوزی دچار خفگی شدند. در همان لحظات ابتدایی آتش سوزی، تیم‌هایی از هلال احمر، جمعیت جوانان، محیط زیست ، منابع طبیعی، حوزه بسیج مردمی و غیره به منطقه اعزام شدند اما از آنجایی که این چهار نفر ابتدا وارد آتش سوزی شدند، با قرار گرفتن در دره و گودی دچار خفگی شدند.

به گفته شفیعی، این مطلب هم که فرمانداری به پزشک قانونی اجازه بازدید و بررسی جسد ها را نداده است صحت ندارد، چراکه این جسدها دفن شدند و همین نشانه کذب بودن این موضوع است چراکه تا زمانی که پزشکی قانونی بررسی‌های لازم را به عمل نیاورد اجازه دفن را صادر نمی‌کند. 

شفیعی می‌گوید: پزشکی قانونی با حضور خانواده ها کار خود را انجام داده و مراسم دفن هم برگزار شد.

سوختگی یا متلاشی شدن اندام‌ها

«شریف باجور» یکی از کشته شدگان این حادثه است که در انجمن «سبز چیای کردستان» عضو بوده. به همین دلیل ایسنا با عرفان حسینی یکی از اعضای هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان گفت‌وگویی را انجام داده است. حسینی در این خصوص گفته است: «چرا علت مرگ این افراد باید مبهم باشد، سوال این است که اگر این افراد بر اثر سوختگی جان باخته‌اند، چرا برخی از اندام‌های آن‌ها متلاشی شده است. این ابهامات در حالی مطرح می‌شود که مقامات استانی علت مرگ را سوختگی شدید و رییس امداد و نجات هلال احمر کشور هم روز گذشته در گفت و گوی زنده با شبکه خبر، علت این حادثه را انفجار مین اعلام می‌کند.»

همچنین در حالیکه فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: پزشکی قانونی تایید کرده است که فوت چهار نفر از اعضای تیم اطفای حریق در مریوان بر اثر حریق بود و آثاری غیر از سوختگی در بدن آن‌ها وجود نداشت. یکی از مسوولان پزشکی قانونی کردستان ضمن تکذیب این صحبت، به ایسنا اعلام می‌کند که هنوز علت اصلی جان باختگان مشخص و اعلام نشده است.

با گذشت دو روز از حادثه جنگل‌های مریوان، این اظهارات نه تنها گره‌ای از این ماجرا باز نکرده بلکه به ابهامات این داستان افزوده است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *