پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ضرب شست مجلس به روحانی

ضرب شست مجلس به روحانی





۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳

ضرب شست مجلس به روحانی

نمایندگان با برکناری وزیر اقتصاد دو روز پیش از حضور رییس جمهور در مجلس نشان دادند روحانی فردا روز سختی در پیش دارد

حسن روحانی در شرایطی فردا برای پاسخ به پنج سوال اقتصادی نمایندگان در مجلس حاضر می‌شود که در 20 روز گذشته دو وزیر کابینه دولت او از سوی مجلس برکنار شده‌اند.

روز گذشته با 127 رای موافق، 121 رای مخالف و دو رای ممتنع، استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت دوازدهم رای آورد. 18 روز پیش از این هم نمایندگان به برکناری علی ربیعی، وزیر کار رای داده بودند. این اتفاق هفت روز پس از اعلام وصول سوال نمایندگان از روحانی رخ داد.استیضاح دو وزیر در فاصله زمانی اعلام وصول سوال از رییس جمهور تا زمان تعیین شده برای حضور روحانی در مجلس چه پیامی دارد؟ آیا او می‌تواند نمایندگان را با پاسخ‌های خود قانع کند؟ 

سه‌شنبه سخت در انتظار روحانی

وزیر اقتصاد در حالی استیضاح شد که صبح دیروز از دو فراکسیون امید و ولایی خبر رسید که با استیضاح کرباسیان مخالف هستند. با این حال در جمع مخالفان او، از هر دو جناح دیده شدند. نعمت احمدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی این اتفاق را یک پیام مشخص برای رییس جمهور می‌داند. او معتقد است فردا روز بسیار سختی برای روحانی خواهد بود. وی به «پیام ما» می‌گوید که اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد نشان داد مجلس جناحی عمل نکرده. به عنوان مثال از فراکسیون امید الیاس حضرتی تندترین اظهارات را در مخالفت با کرباسیان به زبان آورد و از سوی دیگر مسعود پزشکیان از  او حمایت کرد. در این شرایط کار برای روحانی سخت‌تر است چرا که در حال حاضر حامیان او در مجلس انسجام ندارند.  احمدی استیضاح وزیر اقتصاد را ضرب شست مجلس به روحانی می‌داند و اضافه می‌کند که محورهای سوال از رییس جمهور همان برنامه‌هایی را هدف گرفته که دیروز کرباسیان از آن‌ها دفاع کرد. بدین ترتیب انتظار می‌رود کسانی که به برکناری کرباسیان رای دادند، از پاسخ‌های روحانی هم قانع نشوند. مگر اینکه در این دو روز اتفاق خاصی رخ دهد و رییس جمهور معجزه کند. او در پاسخ به این که بسیاری از نمایندگان حامی روحانی در انتخابات خواهان گفتن حقایق و پشت‌پرده‌ها از سوی او هستند، پیش‌بینی می‌کنید او فردا حرف تازه‌ای بزند، گفت که  وقتی رییس جمهور برای دفاع از دو وزیری که رهبران تیم اقتصادی او هستند حاضر نمی‌شود، بدین معنی است که خود او هم از تیم اقتصادی‌اش راضی نیست. پس چندان نمی‌توان امیدوار بود روحانی حرف تازه‌ای بزند.

وزرا چوب روحانی را خوردند

منصور سلیمانی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم هم معتقد است اتفاقات رخ داده در 20 روز گذشته خط‌ونشان نمایندگان برای روحانی بوده است. وی به «پیام ما» می‌گوید که رییس جمهور در یک سال گذشته خوب عمل نکرده. او به هیچکدام از وعده‌هایی که داده پایبند نبوده است، به همین دلیل حتی اصلاح‌طلبان هم در مجلس از او حمایت نمی‌کنند. وی  با اشاره به اظهارات تند الیاس حضرتی که گفت «حقش این بود که رییس ‌جمهور استیضاح می‌شد» گفت که اظهارات حضرتی تیری بود که از سوی اصلاح‌طلبان به سوی روحانی پرتاب شد. این یعنی که دیگر اصلاح‌طلبان هم دست‌کم در مجلس پشت روحانی نیستند. اصولگرایان هم که از همان ابتدا در مقابل روحانی بودند. بدین ترتیب فردا رییس جمهور کار سختی برای قانع کردن نمایندگان دارد. سلیمانی هم مانند احمدی معتقد است روحانی فردا در مجلس حرف تازه‌ای نمی‌زند و نه مردم و نه نمایندگان از اظهارات او قانع نمی‌شوند.

***

حقش بود رییس جمهور استیضاح می‌شد

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس تندترین انتقادها را در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد به زبان آورد. او گفت که امروز ما با مردم مواجهیم، با مردم اقشار پایین که نابود شدند و پوستشان کنده شد و از بین رفتند. او با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم در کشور گفت که تورم این ملت را بیچاره کرده است. وی با بیان اینکه روحانی لحظه به لحظه عقب نشست و یأس بر این ملت نشست، اضافه کرد که حقش این بود که رییس ‌جمهور و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *