پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قوز بالای قوز صنعت هتلداری ایران

قوز بالای قوز صنعت هتلداری ایران





۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۹

قوز بالای قوز صنعت هتلداری ایران

خوابگاه‌های دانشجویی به تازگی وارد عرصه اسکان گردشگران شدند

اسکان تابستانی و نوروزی در مدارس با وجود غیر قانونی بودن همچنان پابرجاست و حالا خوابگاه‌های دانشجویی نیز وارد عرصه اسکان گردشگران شده‌اند. این درحالی است که رشد اقامتگاه‌های غیرمجاز این روزها برای فعالان هتلداران و مسافرخانه تبدیل به یک معضل شده است، چراکه علاوه بر رکود حاکم بر این صنعت رشد قارچ‌گونه این مراکز موجب شده تا همان سهم کم هتلداران در اسکان مسافران و گردشگران نیز به صفر برسد.

اما حال رشد قارچ گونه اقامت گاه های غیر مجاز قسمتی از مشکلات افراد شاغل در این صنف به حساب می آید.بخشی دیگر  مربوط به  مدارسی است که در بزنگاه‌های گردشگری اقدام به اسکان مسافران می کنند اقدامی که مخالفان و موافقان زیادی دارد.

اما حالا پس از مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی نیز به عنوان محل اسکان گردشگران در شهرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هتل‌داران و اقامتگاه‌داران سال‌هاست نسبت به اسکان گردشگران در اقامتگاه‌‌های غیر رسمی مانند مدارس، خوابگاه‌ها و مراکز اسکانی دستگاه‌های مختلف دولتی معترض هستند.

صندوق رفاه دانشجویی نیز حالا خوابگاه‌های تحت اختیار خود که در تابستان‌ها تخلیه می‌شوند را به گردشگران اجاره می‌دهد. خوابگاه‌هایی که محل زندگی دانشجویان در طول سال است و اکثرا نیز به بهانه نبود منابع مالی با کمبود امکانات روبرو هستند.

دولتی‌ها حق ندارند واحدهای  اقامتی و گردشگری ایجاد کنند

اجاره خوابگاه‌های دانشجویی به گردشگران احتمالا به بهانه حمایت از سفر دانشجویان در حالی اتفاق می‌افتد که چند روز پیش علی اصغر مونسان،  رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید چند باره بر اینکه دولتی‌ها حق ندارند واحدهای اقامتی و گردشگری ایجاد کنند، گفت: تلاش خواهیم کرد که در دستگاه‌های دولتی این موضوع مرتفع شود تا فشاری بر دفاتر گردشگری وارد نشود.

مدیران پیشین سازمان میراث فرهنگی نیز پیگیر حذف اقامتگاه‌های غیر رسمی از چرخه سکونت گردشگران بودند با این وجود نه تنها مدارس هنوز از چرخه اسکان خارج نشده‌اند که حالا دانشگاه‌ها اقدام به اجاره خوابگاه‌های دانشجویی می‌کنند. بررسی سایت صندوق رفاه دانشجویی نشان می‌دهد که واحدهای اقامتی این نهاد خوابگاه‌های دانشجویی با حداقل امکانات در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. خوابگاه‌هایی که هیچ شباهتی به اقامتگاه‌ گردشگران ندارد و حتی سرویس‌های بهداشتی آن‌ها به صورت مشترک است. از سوی دیگر مشخص نیست خوابگاه‌های دانشجویی که همواره با مشکلات رفاهی برای دانشجویان روبرو هستند با چه مجوزی اجاره داده می شوند و درآمد حاصله از آن‌ها در کجا صرف می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *