پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه نیما معلق میان زمین و هوا

خانه نیما معلق میان زمین و هوا





۴ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۵۶

خانه نیما معلق میان زمین و هوا

میراث فرهنگی توان خرید ملک را ندارد مالک هم همکاری نمی کند

خانه نیما یوشیج در حالی رو به تخریب تدریجی است که سازمان میراث فرهنگی از تملک آن ناتوان است و شهرداری به اهرم صدور نکردن پروانه ساخت روی آورده است.

خانه ها و حتی وسایل شخصی شخصیت‌های محبوب دنیا از قبیل عرفا، شاعران، نویسندگان و هنرمندان در اغلب جوامع جزو سرمایه های تاریخی، فرهنگی و درآمدی آنها به شمار می رود و تنها در برخی از جوامع که عقب افتادگی را فخر خود می دانند، و یا فرهنگ و عقاید بزرگان آن سرزمین را بر نمی تابند، نسبت به این اماکن بی اعتنایی می شود. حال در کشور ما که دارای تاریخی کهن و فرهنگی غنی است، به قدری این موارد زیاد است که در بعضی موارد، از رسیدگی به این اماکن غفلت شده و در برخی موارد دیگر هم ارزش تاریخی، فرهنگی و اقتصادی آنها نادیده گرفته شده است.خوشبختانه طی سال‌های اخیر اقدامات مناسبی نسبت به ثبت آثار تاریخی و خانه‌های شخصیت‌های بزرگ اجتماعی انجام شده است، اما خانه های برخی شخصیت های اجتماعی معاصر در این بین مظلوم واقع شده اند.خانه شهید مطهری، آیت الله طالقانی و نیما یوشیج از جمله خانه هایی هستند که اقدامی برای ثبت و نگهداری آن ها صورت نگرفته و یا بی ثمر بوده است. در این بین خانه نیما یوشیج وضع بدتری دارد و کسی که در پی غفلت دستگاه‌های مسوول آن را خریداری کرده، حاضر به فروش آن نیست و برای تخریب این خانه و تبدیل آن به ساختمانی بلند از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.مالک جدید خانه نیما یوشیج پس از آنکه متوجه می شود سازمان میراث فرهنگی به منظور صیانت از این خانه آن را ثبت کرده تا معامله نشود، با مراجعه به دادگاه و با تکیه به قانون مالکیت خصوصی ثبت میراث را باطل می کند.تصویر زیر حال و روز امروز خانه نیما یوشیج است که نشانی از عزم و اراده مالک برای نگهداری از آن ندارد.

مالک به دنبال این است 

به هر طریق خانه را تخریب کند

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر تهران در خصوص وضع موجود خانه نیما یوشیج گفت: مالک این خانه اصرار دارد که به هر طریق ممکن این ملک را تخریب و نوسازی کند و چون شهرداری به منظور حفظ آن پروانه ساخت نمی دهد، آن را رها کرده و به این روز انداخته است. وی افزود: وقتی خانه نیما به عنوان اثر ملی ثبت شود، میراث فرهنگی می تواند علیه مالک اعلام جرم کند و بی توجهی و عدم نگهداری او را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

وی در ادامه با اشاره به موانع شهرداری تهران برای تملک این بنا اظهار کرد: منابع شهرداری در 5 ماه گذشته به شدت محدود بوده است و حجم عظیمی از بدهی ها روی دوش شهرداری است. از طرف دیگر شورا هم اصرار دارد که درآمدهای خلاف قانون بدست نیاید و درآمدها سیر منطقی داشته باشند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *