پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زنگ خطر کسری بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها

زنگ خطر کسری بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها





۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

زنگ خطر کسری بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها

رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها:

دولت باید به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد اقدام کند

قصه کسری بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها  امسال هم مانند سال‌های گذشته در حال تکرار است. با این تفاوت که زنگ خطر کسری بودجه این بار زودتر به صدا درآمده.

جبار کوچکی‌نژاد، رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها روز گذشته به تسنیم گفت که «دولت از طرفی اعلام می‌کند که در این چند وقته حدود ‌چهار میلیون نفر را از گردونه یارانه بگیران حذف کرده است در حالیکه میزان پرداختی‌های بالای سازمان هدفمندی یارانه‌ها با این ادعای دولت منافات دارد.» او هشدار داده که با این روند فعلی که در پیش گرفته شده، احتمال اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پایان امسال نیز با کسری مواجه شود بسیار زیاد است.

براساس تبصره 14 قانون بودجه سال 97، دولت باید نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی به‌صورت تدریجی اقدام کند.  این در حالی است که در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، پیشنهاد شده بود که یارانه دست‌کم 30 میلیون نفر حذف شد اما نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند و در عوض از دولت خواستند یارانه سه دهک بالای درآمدی را به تدریج حذف کند.  براساس قانون، دولت امسال باید 41 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند که به نظر می‌رسد با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

براساس نتایج گزارشی که هفته گذشته محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد،  در چهار ماه ابتدای امسال مجموعا 22 هزار و 800 میلیارد تومان از شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نیرو پول به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده که 73درصد آن صرف یارانه نقدی، نان، گندم و کمک به کمیته امداد و بهزیستی شده و 9درصد آن به وزارت نفت و شرکت های تابعه و 18 درصد آن به وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه اختصاص یافته. این در حالی است که براساس قانون سه بخش بالا باید به ترتیب 45، 27 و 24درصد باشد. بدین ترتیب کسری 12 هزار و 500 میلیارد تومانی پیش‌بینی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *