سایت خبری پیام ما آنلاین | ادامه کشمکش بر سر فرار مالیاتی پزشکان

ادامه کشمکش بر سر فرار مالیاتی پزشکان





۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵

ادامه کشمکش بر سر فرار مالیاتی پزشکان  

امور مالیاتی تهران: 80 درصد پزشکان مالیات نمی‌دهند

وزیر بهداشت: اگر نمی‌توانید مالیات بگیرید، خودتان محکوم هستید

فرار مالیاتی برخی پزشکان این روزها حسابی جامعه پزشکی را زیر ذره‌بین قرار داده است.

اگرچه از یک سال پیش به نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب برخی پزشکان  برای ثبت نشدن تراکنش‌های مالی و در نتیجه مشخص نبودن درآمد سالانه و فرار مالیاتی اشاره‌هایی می‌شد اما از حدود 13 روز پیش، راه‌اندازی #پزشک_فراری_از_کارتخوان بیش از پیش فرار مالیاتی برخی پزشکان از این طریق را به صدر اخبار آورد. برخی کاربران ایرانی در توییتر با این هشتگ به معرفی آن دسته از پزشکانی که حاضر به استفاده از کارت‌خوان نبودند، پرداختند. با افزایش تعداد توییت‌های مرتبط، مسوولان هم به تدریج در این باره اظهارنظر کردند. در تازه‌ترین اظهارنظرها، آمار جدیدی از فرار مالیاتی پزشکان در تهران عنوان شده.

فرار 80 درصدی

سیاوش غیبی‌پور، نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران روز گذشته به رادیو گفت‌وگو خبر داد که 80 درصد پزشکان فرار مالیاتی می‌کنند. او گفت که در حال حاضر ۴۶ هزار نفر از پزشکان مطب شخصی دارند که این گروه مالیات شغلی پرداخت می کنند. آمار و ارقام‌ها نشان از پرداخت ۲۰ درصدی مالیات واقعی دارد.

 این اظهارنظر در حالی است که 23 مرداد امسال محمدرضا نوری،  رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران گفته بود که تنها نیمی از پزشکان تهرانی مالیات می‌دهند.

واکنش وزیر

در همین حال حسن هاشمی، وزیر بهداشت شامگاه پنج‌شنبه به حواشی پیش آمده در خصوص نبود دستگاه کارت‌خوان در برخی مطب‌ها و فرار مالیاتی پزشکان واکنش نشان داد. او که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، با اشاره به اینکه  «علت فرار مالیاتی، نابرابری و منطقی نبودن مالیات است زیرا عده ای در کشور نورچشمی هستند و مالیات نمی‌‌دهند» خطاب به سازمان امور مالیاتی گفت که  اگر نتوانستید مالیات بگیرید خودتان محکومید، اگر کسی مالیات پرداخت نکند دولت می تواند او را به چهارمیخ بکشد. او توپ را از زمین پزشکان به زمین سازمان امور مالیاتی پرتاب کرد و گفت: «مسوولان و دستگاه‌های مالیاتی، مقصر فرار مالیاتی هستند و با عذرخواهی هم حل نمی‌شود.»

اجبار به استفاده از کارت‌خوان

در حالی متولی حوزه سلامت کشور فرار مالیاتی برخی پزشکان را به گردن کسانی انداخته که مامور اخذ مالیات هستند، غیبی‌پور، نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران از احتمال اجباری شدن استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها صحبت کرده. او گفته استفاده نکردن از کارت‌خوان به سود پزشکان و ضرر جامعه است از این‌رو ضرورت ایجاب می‌کند نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها به یک الزام قانونی تبدیل شود.

 در همین حال احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم چندی پیش به خبرگزاری خانه ملت خبر که کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی در دست دارد که براساس آن باید تمام تراکنش‌های مالی بیشتر از 50 هزار تومان در کشور الکترونیکی شده و قابل پیگیری و ردیابی باشد. بدین ترتیب استفاده از کارت‌خوان نه فقط در مطب‌ها بلکه در هر مکانی که تراکنش بیش از 50 هزار تومان باشد، الزامی می‌شود. 

بحث درباره فرار مالیاتی برخی پزشکان در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد با شرایط کنونی اقدام عملی در اخذ مالیات از این افراد صورت نمی‌گیرد. این در شرایطی است که براساس قانون، تنها افراد با درآمد ماهانه کمتر از دو میلیون و 300 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. 

براساس آنچه که دولت تصویب کرده،  ویزیت هر بیمار از سوی پزشک عمومی ۲۴هزار و ۵۰۰تومان، ویزیت متخصص ۳۸هزار و ۴۰۰تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷هزار و ۹۰۰تومان در بخش خصوصی است. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *