پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فشار گرانی بر گُرده فقرا

فشار گرانی بر گُرده فقرا





۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳

فشار گرانی بر گُرده فقرا

تورم مرداد ماه دو دهک کم‌درآمد 5.9 درصد بوده که بیش از دیگر دهک‌ها است

گزارش مرکز آمار ایران از تورم خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد بیشترین فشار گرانی بر اقشار ضعیف جامعه بوده است.

در مرداد امسال شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به تیر، 5.2 درصد افزایش یافته. این نرخ نسبت به مرداد سال گذشته افزایش 19.3 درصدی را تجربه کرده. بدین ترتیب خانوارهای کشور به طور میانگین ۱۹.۳ درصد بیشتر از مرداد ۱۳۹۶ و 5.2 درصد بیشتر از تیر 1397 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم مرداد نسبت به تیر، برای دو دهک اول و دوم که کم درآمدترین اقشار جامعه هستند، 5.9 درصد بوده است.  دهک سوم هم که اقشار کم‌درآمد در آن حضور دارند، در مرداد نسبت به تیر 5.7 درصد برای خرید کالا و خدمات یکسان بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ماهانه دهک‌های چهارم و پنجم، به ترتیب 5.5 و 5.4 درصد اعلام شده. دهک‌های ششم تا نهم هم تورم 5.4 درصدی و دهک دهم که پردرآمدترین اقشار جامعه را در خود جای داده، تورم 5.7 درصدی را تجربه کرده‌اند.

از دیگر نتایج گزارش اخیر مرکز آمار می‌توان به تورم دو گروه خوراکی و غیرخوراکی اشاره کرد. بر این اساس شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۹,۱ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۳.۶ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۷ برای این دو گروه به ترتیب ۱۲,۱ و ۸.۸ درصد است. در گروه خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آن‌ها، شیر، پنیر و تخم مرغ، میوه و خشکبار، آشامیدنی‌ها،  قند و شکر و شیرینی، سبزیجات و روغن بوده است.  در گروه غیرخوراکی‌ها مبلمان، لوازم خانگی و خدمات مربوط به حمل و نقل بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *