پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | میخ حصارکشی در چشم سی‌وسه‌پل

میخ حصارکشی در چشم سی‌وسه‌پل





۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶

میخ حصارکشی در چشم سی‌وسه‌پل

فعالان میراث فرهنگی: حصارکشی به هویت بصری و منظر این پل تاریخی آسیب می‌زند

حصارکشی دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که مدت‌ها  مورد مناقشه دوستداران میراث فرهنگی  این کلان‌شهر بود بالاخره   آغاز شد. این طرح برای مسدود کردن دهانه‌های سی‌ و سه پل اصفهان به منظور جلوگیری از سقوط گردشگران از روی این پل تاریخی  است. 

حفاظ طراحی شده  متشکل از دو میله فلزی و چند رشته سیم فلزی بوکسل است. میله‌ها در پشت ستون‌های پل قرار گرفته‌اند تا از روبه‌روی پل دیده نشوند.پیش از این نیز دهانه دیگری با یک حصار چوبی مسدود شده بود که به‌شدت مورد نقد سمن‌ها و دوستداران میراث قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقد هستند، مسدود کردن دهانه‌های این پل تاریخی هیچ توجیهی ندارد و هرگونه مداخله به منظر این پل آسیب می‌زند.

موافقان این طرح اعتقاد دارند سی‌ و سه پل به عنوان یک عرصه شهری نیاز دارد خود را با اتفاقات و تصمیمات روز وفق داده و ایجاد ایمنی برای گردشگران بر روی این پل غیرقابل انکار است. از طرفی مخالفان، اتفاقات رخ داده در سال اخیر را ناشی از خشکی زاینده رود می‌دانند.سال پیش در پی سقوط یک کودک از روی دهانه‌های سی‌وسه پل روی بستر خشک زاینده رود، احتمال مسدود شدن دهانه‌های این پل تاریخی مطرح شد. خبری که حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تکذیب کرد.مدتی بعد فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، ضمن تایید خبر، حفاظت از جان و تأمین امنیت گردشگران را اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. وی همچنین معتقد بود از نظر فنی تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارد، شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان است.این در حالی است که سازمان‌های مردم نهاد تأکید می‌کنند هرگونه مداخله در سی‌وسه پل اصفهان باید به اطلاع عموم رسیده و مورد نظر سنجی عمومی قرار بگیرد.به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان باتوجه به کاربری‌هایی که این پل دارد و همچنین با درنظر گرفتنِ ازدحام جمعیتی که از آنجا عبور و مرور می‌کنند و حوادثی که در چند ساله‌ی اخیر رخ داده، این الزام ایجاد می‌شود که در خصوصِ ایمن‌سازی آن اقداماتی صورت بگیرد. به ویژه سال های گذشته که ما حداقل بیش از چند مورد سقوط از پل داشتیم.الهیاری درباره‌ مواد و ابزار این حصار توضیح داد و گفت: از مصالحی استفاده می‌شود که کمترین تأثیر را روی سیما و منظر پل داشته باشد و هیچ‌گونه مداخله‌ای در قسمت سازه‌های تاریخی پل صورت نمی‌‌گیرد. پایه‌های این حصار فلزی است و حفاظ آن نیز کابل است. پایه‌ها نیز در داخل رواق‌هاست تا از منظر بیرون دیده نشود. این پایه، یک میله‌ی پروفایلی خیلی ساده است و حجم کمی هم دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *