پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرواز بلیت‌ها در آسمان حمل‌ونقل

پرواز بلیت‌ها در آسمان حمل‌ونقل





۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸

پرواز بلیت‌ها در آسمان حمل‌ونقل

با افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما و قطار، کمیسیون عمران مجلس از وزیر راه توضیح خواست

نرخ بلیت هواپیما و قطار در یک ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته، وزیر راه می‌گوید التهاب ارزی عامل رشد قیمت‌هاست.

افزایش نقدینگی، هدایت نکردن آن، ایجاد تورم در کشور و در نهایت سه برابر شدن نرخ دلار. این اتفاقات، تمام آن چیزی است که در هفت ماه گذشته بر سر اقتصاد کشور آمده. در این میان بازاری نبوده که از تخریب سیل نقدینگی هدایت نشده و تورم فزاینده، در امان باشد. یکی از این بازارها، بازار سفر است که این روزها به آشفته بازاری تبدیل شده. در حالی که شهریور پس از نوروز پر سفرترین زمان سفر ایرانی‌ها در سال است، قیمت بلیت هواپیما بین 40 تا 60 درصد و قیمت بلیت قطار بین 20 تا 50 درصد در برخی مسیرها گران شده است.

پرواز میلیونی

بررسی قیمت بلیت هواپیما در روز 30 مرداد نشان می‌دهد رفت و برگشت اغلب مسیرهای پرتردد بیش از یک میلیون تومان آب می‌خورد. کمترین قیمت بلیت یکطرفه تهران- مشهد 429 هزار و 800 تومان و بیشترین قیمت 603 هزار و 800 تومان است. همچنین قیمت بلیت رفت تهران به اهواز، شیراز، اصفهان و کرمان هم به ترتیب 697 هزار تومان، 681 هزار و 900 تومان، 665 هزار و 200 تومان و 396 هزار و 300 تومان است. البته در مسیر تهران- اهواز و تهران-شیراز بلیت 405 هزار تومانی و 509 هزار و 800 تومانی هم پیدا می‌شود.

اگرچه به دلیل اضافه شدن تعطیلی عید قربان به تعطیلات آخر هفته، افزایش قیمت بلیت در ایام پرسفر تا حدودی طبیعی است اما در روزهای کم سفر هم چندان کاهش قیمتی مشاهده نمی‌شود. مثلا در روز شش شهریور (سه‌شنبه آینده) کمترین قیمت بلیت پرواز رفت تهران به مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان به ترتیب 366 هزار تومان، 275 هزار تومان، 289 هزار و 800 تومان و  300 هزار تومان و قیمت بلیت رفت تهران به کرمان همان 396 هزار و 300 تومان است. 

امان از ارز

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است نوسان نرخ ارز باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما شده است. او به ایلنا گفته هم‌‌‌‌اکنون ۴۵ تا ۵۵ درصد هزینه‌‌‌های تمام شده قیمت بلیت هواپیما متاثر از قیمت ارز است و اینکه بگوییم تحولات ارز روی قیمت بلیت تاثیر ندارد، حرف دقیقی نیست. او تاکید کرده که صنعت هواپیمایی را مهمترین صنعتی دانست که به دلیل ویژگی‌‌‌های خاص آن، از تحریم‌‌‌‌‌های آمریکا آسیب می‌‌‌بیند بنابراین حفظ و سرپا نگه داشتن این صنعت مهمترین سیاست ما در شرایط فعلی است.

صعود قطار

فقط بلیت هواپیما نبوده که با رشد قیمت مواجه شده. بلیت مسیرهای پرتردد قطار هم نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته. مسیر تهران به مشهد که قبلا 220 هزار تومان بود، به 266 هزار و 150 تومان رسیده. یعنی حدود 20 درصد افزایش. قطار تهران به کرمان هم قبلا 108 هزار 600 تومان بود که حالا به 153 هزار و 900 تومان رسیده و نزدیک به 45 درصد گران‌تر شده. بلیت قطار تهران به اصفهان و اهواز هم به ترتیب 11 و 18 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

ورود کمیسیون عمران

روز سه‌شنبه دو عضو کمیسیون عمران نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما مواضع نسبتا تندی علیه وزیر راه گرفتند. حمید بنایی به تسنیم گفت که وضعیت کنونی در واقع اجحاف در حق مسافر است و  بعد از تعطیلات وزیر راه باید به کمیسیون عمران آمده و برای اقدامات خود توضیح دهد. در همین حال سید هادی بهادری این افزایش قیمت را نتیجه بی‌تدبیری مدیریتی دانست. او به ایسنا گفت که در شرایط فعلی این مسافران هستند که فدا می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *