پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گودبرداری در دل شهر تاریخی « ری»

گودبرداری در دل شهر تاریخی « ری»





۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳

گودبرداری در دل شهر تاریخی « ری»

مجوز گودبرداری در سال‌های گذشته  و بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی صادر شده است

شهر تاریخی «ری» دوباره به صدر اخبار میراث فرهنگی برگشت.اما نه برای خشکی «چشمه علی» بلکه برای کشف اشیای تاریخی در یکی از گودبرداری‌های شهر «ری».

۲۳ مرداد  بود که خبری از به دست آمدن یک سازه و تعدادی آثار سفالی در محدوده‌ی ری قدیم و نزدیکی چشمه‌علی و نزدیک اتوبان شهید کریمی در رسانه منتشر شد اتفاقی که گفته می‌شود با مجوز چند سال گذشته شهرداری و بدون استعلام از میراث فرهنگی رخ داده است.

اما حالا بحث گودبرداری در محدوده ری باستان است، جایی که لایه‌های سلجوقی و شاید ساسانی به دست آمده در سال‌های گذشته، باستان‌شناسان را حساس‌تر از قبل کرده است.کشف لایه‌های جدید تاریخی در محدوده‌ی ری باستان، لزوم تصویب ضوابط خاص حفاظتی در پهنه‌ی شهری ری را دوصد چندان می‌کند؛ پهنه‌ای تاریخی که تا امروز حفاظت نکردن از آن باعث گودبرداری‌های زیادِ مردم محلی و از بین رفتن لایه‌های تاریخی زیادی شده است، اما مدیریت شهری و میراث فرهنگی تا امروز در حفاظت از آن کمترین نقش‌ها را داشته‌اند.

اشیای کشف شده 

مربوط به دوران اسلامی بودند

در این خصوص قدیر افروند، مسوول بخش باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، که بعد از کشف این سازه‌ها و آثار به همراه چند مسوول قضایی و میراثی از محل گودبرداری دیدن می‌کند، می‌گوید: بدون هماهنگی با میراث فرهنگی شهرستان گودبرداری را انجام داده‌اند. با توجه به عمق گودبرداری انجام شده به سازه‌هایی از دوره اسلامی برخورد کردند که در نهایت ادامه فعالیت را با حکم قاضی شهرستان ری، متوقف کردیم و با دادن گزارش به اداره کل، اقدامات اولیه برای کار در این محوطه‌ آغاز شد.

محدوده گودبرداری  در سایت باستانی شهر ری است

وی  با بیان این‌که برنامه کاوش اضطراری تهیه و به پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی پیشنهاد شد تاکید کرد نتایج این کاوش می‌تواند تکلیف وضعیت این محوطه را مشخص کند، این‌که آن در محدوده سایت باستانی شهر ری است، اهمیت دارد. آن منطقه اسما دژ رشکان است، اما اثر ثبتی آن در مرکز شهر سلجوقی و دیالمه قرارگرفته که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *