پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سبزی‌ با طعم نفت در سفره مردم

سبزی‌ با طعم نفت در سفره مردم





۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۶

سبزی‌ با طعم نفت در سفره مردم

سبزی‌های آلوده به مواد نفتی در شهر ری برای بارگیری روانه بازار می‌شوند

مزارع کاشت سبزی در باقرشهر واقع در شهر ری که غرق در مواد نفتی بودند، همچنان بارگیری و برای فروش روانه بازار می‌شود.

باقرشهر از توابع شهرستان ری با تولید سالانه 240 هزار تن سبزی نقش مهمی در تولید این محصول استان تهران دارد. چندی پیش ایرنا در گزارشی اعلام کرد سبزی‌های این منطقه (اطراف پالایشگاه نفت شهید تندگویان) با تلمبه‌ای آبیاری می‌شوند که آب را همراه با مواد نفتی از دل زمین بیرون می‌کشد. بعد از این بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از این زمین‌ها  بازدید و آلودگی آب و خاک این منطقه را تایید کرد. کلانتری گفت موضوع برای بررسی بیشتر   در دستور کار  است ضمن اینکه مدیران مربوطه تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

حالا بعد از گذشت حدود هجده روز از این موضوع، خبرها حاکی از این است که هیچ اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته. علاوه بر این سبزی‌های منطقه برای فروش بارگیری و روانه بازار می‌شوند.

سوال‌هایی که با این اخبار به ذهن می‌رسد این است که چرا پس از تایید محیط زیست در مورد آلودگی این زمین‌های سبزی، هیچ اقدام موثری از جمله تخریب زمین‌ها و مقابله با برداشت و فروش آنها نشده است؟ همچنین این سوال مطرح است که اکنون چه کسانی این سبزی‌ها را بارگیری کرده و در کجاها به فروش می‌رسانند و چه خطراتی با خوردن این سبزی‌ها سلامت افراد را تهدید می‌کند؟

در انتظار حکم دادگاه

فاطمه تاجیک رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در خصوص وظیفه‌ای که در این زمینه بر عهده دستگاه بهداشت است، می‌گوید: « ما مستندات و طرح شکایت خود را به به دستگاه قضا ارائه کرده و در انتظار حکم دادگاه هستیم.چراکه تا زمانی که حکم دادگاه ابلاغ نشود نمی‌توان محصولات و مزارع کشاورزی را تخریب کرد و تخریب آلاچیق‌های فروش سبزیجات و صیفی جات موجود در زمین های اطراف پالایشگاه نیز راهکار لحظه‌ای است.» 

تاجیک معتقد است حتما باید با این قضیه برخورد شود چراکه مردم به تنهایی نمی‌توانند این سبزی‌های آلوده را تشخیص دهند و این سبزی‌ها هیچگونه رنگ و بوی خاصی ندارند.

در همین رابطه عبادتی رییس اداره محیط زیست شهرستان ری می‌گوید: « این اداره، پیگیری های حقوقی لازم را در خصوص آلودگی های آب و خاک منطقه باقرشهر انجام داده و در انتظار حکم مراجع قضایی است. اما جهاد کشاورزی شهرستان باید با هرگونه کشت در زمین های اطراف پالایشگاه و شبکه بهداشت نیز با عرضه این محصولات به بازار مصرف مقابله کند.»

آلودگی نفتی را اثبات کنید

در حالیکه محیط زیست و بهداشت منطقه، موضوع آلودگی این زمین‌ها تایید کرده‌اند و معتقدند جهاد کشاورزی باید برای این تخریب‌ها اقدام کند که محمد عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری معتقد است این آلودگی باید به شکل علمی اثبات شود. او همچنین نسبت به وظیفه جهاد کشاورزی برای تخریب زمین‌ها، می‌گوید: ما چنین مسوولیتی ندارم و فقط موظف به شناسایی متخلفین هستیم و این کار بر عهده شبکه بهداشت و درمان است. 

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در گفت‌و‌گو با پیام ما نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: در کمیسیون کشاورزی تنها موضوعات مهم و دارای اولویت بحث می‌شود.

خطرات سبزی‌های آلوده

مردم در حالی سبزی با طعم مواد نفتی را می‌خورند که مسوولین در پیدا کردن مقصر توپ را در زمین یکدیگر انداخته و هنوز اقدام جدی در خصوص این مساله صورت نگرفته است.

پیش از این مهدی صادقی پورمروی محقق بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی ورامین نیز در این باره گفته بود: ورود فاضلاب های شهری، صنعتی و قناتهای آلوده به منابع پذیرنده آب در پایین دست شهرهایی نظیر تهران، آلودگی هایی نظیر عناصر سنگین وارد خاک شده و سپس بوسیله محصولات کشت شده در این زمین ها به انسان یا دام منتقل می شود. این عناصر، در چرخه حیات اخلال ایجاد کرده و انسان را در معرض بیماری‌هایی از قبیل سرطان دستگاه گوارش قرار می‌دهد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *