پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عمارت «آمریکایی‌ها» زیر سایه آسمان‌خراش‌ها

عمارت «آمریکایی‌ها» زیر سایه آسمان‌خراش‌ها





۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰

عمارت «آمریکایی‌ها» زیر سایه آسمان‌خراش‌ها

قرار است در چند متری این اثر ثبت ملی شده برج دوقلویی ساخته شود

با صدور مجوز ساخت‌وساز از سوی شهرداری و میراث فرهنگی همدان برای ساخت برج‌های دوقلو در چند متری عمارت قاجاری «آمریکایی‌ها»، عرصه‌ی این اثر تاریخی مخدوش خواهد شد. در شرایطی که همدان و مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت شهری همدان خود را برای برگزاری جشن همدان ۲۰۱۸ آماده‌ می‌کنند، مجوز ساختِ برجی دو قلو در عرصه‌ی بنای تاریخی «آمریکایی‌ها» صادر شده و نخستین اقدامات آن نیز در حال انجام است.

عمارت آمریکایی‌ها در انتهای پارک پرواز همدان، با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قرار گرفته که هر چند از کاربری این بنای تاریخی در دوران مختلف اطلاعات چندانی در دست نیست، اما گفته می‌شود آن ابتدا به عنوان مکان استقرار پزشکان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.بنایی حتی ثبت ملی نیز شده است.

ساختمانی که بعد از تملک توسط شهرداری همدان هزینه های زیادی برای مرمت و تجهیز آن انجام شد اما حالا مدتی است که براساس مجوز شهرداری همدان زمین شش هزار متری قرار گرفته در ضلع جنوبی این بنای تاریخی، مجوز ساخت برجی دوقلوی داده شده که که براساس نقشه‌ها فاصله‌ی آن با عمارت آمریکایی‌ها فقط یک متر است.

شهرداری همدان برای صدور مجوز دو میلیارد تومان گرفته 

اگر چه بر اساس قوانین و ضوابط نگهداری آثار تاریخی باید حریم یک اثر تاریخی حفظ شود اما ساخت این برج به نوعی تجاوز به حریم این عمارت است.برجی که به گفته حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان شهردای مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای دادن مجوز گرفته است.

کمیته امداد سازنده برج های دوقلو

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص این که چه سازمان یا ارگانی قصد ساخت این برج ها را دارد می گوید: در دورانی عمارت امریکایی در پارک پرواز توسط شهرداری تملک می‌شود و زمین‌های پشتی این فضا به تملک کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در می‌آید، که اکنون آن سازمان قصد ساختِ برج در این زمین را دارد.او با بیان این‌که حدود سه سال پیش و قبل از تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی، استعلام ساخت برج‌های دوقلو از معاونت میراث فرهنگی استان گرفته می‌شود، می‌افزاید: معاونت میراث فرهنگی نیز مجوز لازم را به این شرط که بنا به صورت پلکانی و بعد از یک معبر ۱۰ متری ساخته شود، صادر می‌کند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *