پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران در تکاپوی مبارزه با احتکار کالا

ایران در تکاپوی مبارزه با احتکار کالا





۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۸

ایران در تکاپوی مبارزه با احتکار کالا

پس از دولت و قوه‌قضاییه، کمیسیون اصل 90 مجلس می‌خواهد به پرونده احتکار کالا ورود کند

افزایش احتکار کالا در ایران باعث شده پس از ورود دولت و دستگاه قضا، مجلس هم به این پرونده ورود کند.

امیر خجسته، نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این خصوص به تسنیم گفته گزارش‌هایی درباره احتکار کالا‌ها از برخی استان‌ها به کمیسیون اصل 90 واصل شده است، به همین دلیل در جلسه هفته جاری کمیسیون با حضور مسوولان دستگاه‌های نظارتی و قضا، این موضوع را بررسی و گزارشی در این باره به هیات رییسه ارائه می‌شود.   

کمیسیون اصل 90 یکی از کمیسیون‌های تخصصی پارلمان است که وظیفه محول شده به قوه مقننه در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کند. وظیفه ذاتی این کمیسیون رسیدگی به شکایات واصله از «طرز کار» مجلس، قوای مجریه و قضاییه است و در هر مورد که مربوط به «عموم» باشد گزارش کار خود را از طریق هیات رییسه مجلس به اطلاع عامه می‌رساند. در مواردی هم که  تضییع حقوق­ بیت‌ المال یا اشخاص حقیقی و حقوقی اتفاق افتاده باشد پرونده به قوه‌قضاییه ارجاع داده می‌شود.  با ورود مجلس به پرونده احتکار کالا، هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه به این پرونده ورود کرده‌اند.

تخلفات بی‌شمار

اگرچه ششم مرداد امسال ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالاها که به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار کرده، 10 گروه کالای هدف شامل  غلات، کالاهای اساسی (روغن نباتی ساخته شده، روغن خام، شکر خام، شکر سفید، کره)، مواد پروتئینی، نهاده‌ها، مواد اولیه تولید، حبوبات، لوازم خانگی، لوازم یدکی و لاستیک سبک و سنگین، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، انواع پودر شوینده و مصالح ساختمانی را مشمول مبارزه  با احتکار کالا عنوان کرد که باید پس از ترخیص از گمرکات کشور یا تولید داخلی در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا نگهداری شوند، اما  گزارش‌های مختلف از سراسر ایران نشان می‌دهد احتکار کالا پس از نوسان نرخ ارز و التهاب در بازار شدت گرفته.  این اتفاق باعث شد قوه قضاییه طرح مبارزه با محتکرکنندگان کالا را در پیش بگیرد. آنطور که ایسنا نوشته فقط در استان کرمان نزدیک به 50 میلیارد تومان جنس احتکار شده ضبط شده. دادستان این استان هم اعلام کرده 22 انبار بزرگ احتکار کالا در این استان  کشف شده. در همین حال ابراهیمی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی از کشف بیش از ۲۵ انبار در این استان خبر داده.‌ در 12 روز گذشته هم هشت پرونده احتکار کالا به ارزش ۳۰ میلیارد تومان در هرمزگان تشکیل و به مراجع قضایی استان تحویل شد. بیشتر کالاهای احتکار شده مواد غذایی، آهن‌آلات و لوازم‌یدکی خودرو است که در بازرسی از انبارهای شهرستان بندرعباس کشف و ضبط شد. چهار روز قبل هم فرمانده سپاه ناحیه مقاومت زرندیه از کشف افزون بر ۵۰ هزار تن میلگرد احتکار شده در انبار یکی از  شرکت‌های تولیدی و صنعتی این شهرستان خبر داد. پیش از آن نیز فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف چهار میلیارد ریال کالای احتکار شده در شهرستان صحنه با تلاش ماموران انتظامی خبر داد که عمدتا شامل مواد خوراکی بود؛  هزار حلب ۱۷ کیلویی عسل، ۲۵ تن شکر، ۱۵ هزار و ۲۴۴ عدد پودر لباسشویی و هزار عدد انواع دلستر و … . روز پنج شنبه هم رییس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان ری از کشف یک انبار حاوی 140 هزار قلم لوازم خانگی در شهرری خبر داد.

 نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص افزایش احتکار کالا می‌گوید که احتکار کالا‌ها باعث نگرانی مردم شده بنابراین ضروریست تا دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه به موضوع احتکار اجناس ضروری مردم از سوی محتکرین ورود کرده و برخورد قاطعی با آنها داشته باشند.

***

امیر خجسته، نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش‌هایی درباره احتکار کالا‌ها از برخی استان‌ها به کمیسیون اصل 90 واصل شده، گفته در جلسه هفته آینده کمیسیون با حضور مسوولان دستگاه‌های نظارتی و قضا، این موضوع را بررسی می‌کند و گزارشی در این باره به هیات رییسه ارائه می‌شود.او با اشاره به اینکه طبق گزارش‌های واصله محتکران کالا‌هایی از جمله مواد خوراکی، لوازم خانگی، لاستیک خودرو، مواد اولیه و برنج و… را در انبار‌ها احتکار کرده‌اند، گفت که احتکار کالا‌ها باعث نگرانی مردم شده بنابراین ضروریست تا دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه به موضوع احتکار اجناس ضروری مردم از سوی محتکرین بیش از پیش ورود کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *