پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بگو روحانی، بگو

بگو روحانی، بگو





۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶

بگو روحانی، بگو

اعضای فراکسیون امید معتقدند رییس جمهور باید از فرصت سوال مجلس برای افشای پشت‌پرده‌ها استفاده کند

رییس جمهور تا دو هفته دیگر در حالی باید برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان به مجلس برود که بسیاری معتقدند روحانی باید دست به افشاگری بزند.

دهم مرداد بود که سوال از روحانی در پنج محور اعلام وصول شد. این پنج محور از قیمت کالا و ارز در ماه‌های گذشته تا تحریم‌های بانکی و کاهش ارزش پول ملی ایران را شامل می‌شود. براساس  قانون، رییس جمهور یک ماه پس از اعلام وصول سوال فرصت دارد تا برای پاسخگویی به مجلس برود. از آنجایی که مجلس در هفته جاری تعطیل بوده، روحانی در هفته آینده یا نهایتا دو هفته دیگر به مجلس خواهد رفت. او که 14 مرداد با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس با گلایه از اینکه سوال از او در زمان و شرایط مناسب طرح نشده، گفت که «این امر فرصت خوبی است تا برخی حقایق را برای مردم بازگو کنم» از سوی تعدادی از اعضای فراکسیون امید که کم‌وبیش از حامیان او در پارلمان محسوب می‌شوند با این درخواست روبرو شده که پشت‌پرده‌ها را افشا کند.

روحانی متهم نشود

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید روز گذشته در این رابطه به اعتماد آنلاین گفت که  اگر رییس‌جمهور در جلسه پاسخ سوال در مجلس پشت پرده‌ها را افشا نکند خودش متهم اصلی می‌شود. او البته در عین حال تاکید کرد که «اگر پشت‌پرده‌ها را افشا کند منجر به انشقاق، سمت‌گیری‌ها و سوگیری‌های سیاسی در جبهه‌های موافق و مخالف می‌شود.» به اعتقاد این نماینده اصلاح‌طلب، آقای روحانی وارث یکسری عملکردها و فعل‌وانفعال‌هایی است که امروز کشور را به این وضعیت مبتلا کرده است. او اضافه کرده که خیلی‌ها که خودشان مسبب این اوضاع بودند فرار به جلو می‌کنند و در حال حاضر در موضع مدافعان مردم قرارگرفته‌اند درحالی‌که خودشان باید پاسخگو باشند. تابش البته از روحانی انتقاد کرده که «دولت با تنگناهایی مواجه بوده اما بسیار فعال‌تر می‌توانست عمل کند. افرادی که در کابینه و بدنه دولت هستند، می‌توانستند فعالیت‌های بهتر و ارزنده‌تری داشته باشند. دولت با مردم کم‌حرف زده است و نتوانسته و یا نخواسته مشارکت مردم را جلب کند و این انتقاداتی است که به عملکرد دولت وارد است.»

می‌خواهند روحانی 

را تضعیف کنند

در همین حال علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس به ایسنا گفته که فضای سوال از رییس جمهوری برجسته‌سازی ناکارآمدی دولت است. به اعتقاد او پروژه تعریف شده رقبا، پروژه تخریب روحانی و تضعیف دولت است باید توجه داشته باشیم که سوال از رییس جمهوری معادل ۷۲ سوال از وزرا از نظر تعداد امضاهاست. طبیعتا طرح چنین سوالی باید منجر به رفع ابهامی شود در حالی که پاسخ‌ سوالات بارها توسط رییس جمهور و وزیران در قبل داده شده است و این شائبه سیاسی بودن اهداف سوال را تقویت می‌کند.

پاسخ متناسب با ادبیات نمایندگان است

در حالی که اظهارات دو نماینده فراکسیون امید نشان از این دارد که حامیان روحانی در مجلس خواهان افشای پشت‌پرده‌ها از سوی روحانی هستند، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور اما  روز گذشته به خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه دولت بنای افشاگری ‌را در جلسه سوال مجلس دارد، گفت که بخش قابل توجهی از پاسخ های آقای رییس جمهور بستگی دارد به اینکه نحوه سوال و ادبیات و واژگانی که سوال کنندگان خواهد داشت چه باشد. وقتی سوالی مطرح می شود، رییس جمهور حق قانونی دارد که از خود و عملکرد دولتش دفاع کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *