پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماجرای صدور مجوز شکار گراز در همدان

ماجرای صدور مجوز شکار گراز در همدان





۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶

ماجرای صدور مجوز شکار گراز در همدان

مدیرکل محیط‌زیست همدان: در 14 سال گذشته هیچ تبعه خارجی برای دریافت مجوز شکار گراز به ما مراجعه نکرده است

فروش مجوز شکار به اتباع بیگانه که چندی پیش سبب شد انتقادات زیادی به سمت سازمان محیط زیست روانه شود. اینبار با عناوینی همچون «آغاز گرازکشی اتباع خارجی در همدان» از سوی برخی رسانه‌ها خبرساز شد.

خبر فروش مجوزهای شکار گراز به اتباع خارجی از سوی محیط زیست همدان خبرساز شده است. عده‌ای این مجوزها را سریالی و در راستای مجوزهای کل و میش قبلی سازمان محیط زیست می‌دانند و معتقدند سازمان باید بعد از برآورد جمعیت دقیق گونه‌ای، مجوز شکار را  صادر کند، اقدامی که در سازمان محیط زیست بی‌ضابطه صورت می‌گیرد. در همین رابطه با عادل عربی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم. او به پیام ما می‌گوید: 14 سال سابقه فعالیت در محیط زیست همدان را دارم و در این مدت هیچ تقاضایی از سوی اتباع خارجی برای دریافت مجوز شکار گراز نداشته‌ایم. به گفته عربی صدور مجوز شکار برای پرندگان به دلیل وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان و برای پستاندارانی همچون کل، بز، قوچ و میش به دلیل خطر انقراض نسل آن‌ها چند سالی است که ممنوع شده است.عربی می‌گوید: اینکه صدور مجوز شکار گزار در همدان خبرساز شده است، برایم جالب است چراکه به تازگی و طبق برنامه همیشگی سازمان محیط زیست، دستورالعمل شکار برای اتباع ایرانی و خارجی به استانها صادر شده است اما از آنجا که ما اولین استانی بوده‌ایم که در این خصوص اطلاع رسانی کرده‌ایم تا متقاضیان دریافت این مجوز به اداره کل مراجعه کنند، اسم استان ما در صدر اخبار قرار گرفته است در حالی که در عمر مسوولیت خود تجربه مراجعه اتباع خارجی برای دریافت مجوز شکار گراز را نداشته‌ام.

جمعیت گراز مناسب است

مدیر کل محیط زیست همدان معتقد است: جمعیت گونه گراز در دنیا و کشور ما مناسب و قابل توجه است چراکه اولا از لحاظ شکار، چندان مورد پسند شکارچیان نیست، دوم اینکه از هرچیزی یعنی لاشه حیوانات، حشره، میوه و گیاهان تغذیه کرده و زادآوری بالایی دارد و سوم اینکه در کشور ما به دلایل مذهبی، شکارچیان به جز اقلیت‌های مذهبی از شکار این گونه منع شده‌اند. عربی از گفتن آمار این گونه جمعیتی خودداری کرد چراکه به اعتقاد او و به دلایلی همچون طمع شکارچیان غیر مجاز، گفتن آمار این جمعیت‌ها عرف نیست.

اعتراضات و شکایات مردمی

«دستورالعمل دفع حیوانات آسیب‌زا» اجازه می‌دهد در صورتی که گونه‌ای به مرحله آسیب به جوامع انسانی مخصوصا جوامعی که در حاشیه زیستگاه حیات وحش قرار دارد برسند، محیط زیست اجازه دارد برای حداکثر 20 درصد این جمعیت مجوز صادر کند، که به گفته عربی این گونه گراز اکنون در استان همدان به مرحله آسیب رسیده است و کشاورزن بسیار ناراضی هستند و از این موضوع به اداره کل  شکایت می‌کنند. او می‌گوید: حتی در فصول غیر شکار ( فصل شکار از 20 بهمن تا اواسط تابستان است) در صورتی که از گونه‌ای شکایت شود، محیط زیست با فرستادن کارشناسان به آن مزرعه، مقدار آسیب را می‌سنجند و در صورت تایید، افرادی تحت عنوان «میرشکار» در روزهای مشخصی به منطقه مراجعه کرده و به شکار فقط گونه‌های نر جمعیت می‌پردازند.

همراهی محیطبانان با شکارچی

عربی در خصوص اینکه گفته می‌شود شکارچیان با ورود به منطقه شکار و با ایجاد سر و صدا، باعث ایجاد وحشت برای گونه‌های دیگر می‌شوند، می‌گوید:زمانی که برای شکارچی پروانه شکار صادر می‌شود او می‌تواند نهایت تا سه روز پس از صدور مجوزش با همراهی حداکثر  دو نفر دیگر و محیط بان به منطقه برود، در این مدت اداره کل محیط زیست، هیچ پروانه شکار دیگری برای آن منطقه صادر نمی‌کند  ضمن اینکه محیطبان همراه ، مواظب این مساله است که شکارچی بیشتر از حد مجاز شکار نکرده و یا آلودگی صوتی بیخودی در منطقه ایجاد نکند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *