پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماجرای تبدیل مناطق خشک‌شده دریاچه ارومیه به پارک

ماجرای تبدیل مناطق خشک‌شده دریاچه ارومیه به پارک





۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱

ماجرای تبدیل مناطق خشک‌شده دریاچه ارومیه به پارک 

مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه: ما فقط نهال‌کاری کردیم

مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به ایراد وارد شده برای تاسیس پارک در حوضه دریاچه ارومیه، می‌گوید: این‌ها نهال‌هایی برای مقابله با گرد و خاک هستند نه درخت‌هایی مثمر. روح الله حضرت پور طلاتپه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد دریاچه ارومیه گفته بود: ستاد احیای دریاچه ارومیه 600 هکتار از قسمت خشک شده دریاچه را به پارک تبدیل کرده و به همین منظور کل این مساحت را درخت کاری و گیاه کاری می کند و برای آبیاری آن  چهار حلقه چاه عمیق در ساحل دریاچه احداث کرده است. آنطور که خانه ملت می‌نویسد به اعتقاد حضرت پور طلاتپه، اگر ستاد احیای دریاچه اجازه دهد دریاچه خودش خود را احیا می کند. در همین رابطه با مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت‌وگو کردیم. او در واکنش به نمایندگانی که عملکرد ستاد احیا را ناکارآمد می‌دانند به پیام ما می‌گوید: این افراد بهتر است یک دوره سوادآموزی را بگذرانند. به اعتقاد او، دریاچه ارومیه، از اساس یک پارک ملی است. 

توضیح یک ابهام

تجریشی می‌گوید دقیق نمی‌دانم منظور نماینده ارومیه از گفتن چنین حرفی چیست و کدام بخش دریاچه را می‌گوید. اگر منظور جنوب این دریاچه و صد هزار هکتار زمینی است که شیب آنها منفی شده و آب در داخل آن نفوذ نمی‌کند که باید بگویم ما این صد هزار هکتار را جدا کرده که بتوان برای آن برنامه‌ای در قالب احیای اکولوژیک ارائه کنیم و اکنون نزدیک دو سال است مشاورین مشغول کار بر روی آن هستند تا با ارائه نظر و راحل تخصصی بیان کند که چه راه حلهایی در آنجا می تواند شکل بگیرد بنابراین قرار نیست آنجا آبیاری شود یا قرار نیست آنجا به زمین زراعی تبدیل شود.  تجریشی در ادامه می‌گوید: البته این حدس زیاد قوی نیست و بنظر من منظور چیز دیگری بوده است. چراکه این قسمت از قبل پارک بوده است و الان پوشش گیاهی دارد و ماهم آن را قرق کرده‌ایم تا دخل و تصرفی روی آن انجام نشود.

ایجاد نهال برای جلوکیری از گرد و خاک

به اعتقاد تجریشی، برخی نمایندگان مجلس به دلیل نداشتن دانش کافی و درست، نمی‌دانند چه می‌گویند. او می‌گوید: شاید منظور نماینده ارومیه مناطقی است که در حال ایجاد پوشش گیاهی در آن‌ها هستیم چراکه به کانون گرد وغبار تبدیل شده‌اند و در بعضی مناطق برای آبیاری این نهال‌ها حفر چاه کرده‌اند. اینها نهال‌هایی هستند برای کنترل گرد و غبار و درخت مثمری نیستند که اسم درخت کاری را بتوان روی آن گذاشت. او می گوید: قرار بود این نهال‌ها در دوسال اول با تانکر آبیاری شوند و در سال سوم با آب باران و من اکنون هیچ اطلاعی در مورد نحوه آبیاری آنها ندارم.اما اینها فقط گیاهانی برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار هستند و گیاهان مثمر به حساب نمی‌روند.

تخلفاتی هم صورت گرفته

تجریشی در خصوص ممنوع بودن یا نبودن ایجاد گیاه و درخت در حوضه دریاچه ارومیه می‌گوید: کاشت نهال برای جلوگیری از گرد و خاک ممنوعیتی ندارد. اما در مصوبه هیات وزیران هم آمده است که توسعه اراضی آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع است و آبیاری آن‌ها نیز کاری غیر قانونی است . ما دراین خصوص یکماه پیش مکانهایی را شناسایی و اسامی آنها را به صورت مکتوب به جهاد کشاورزی داده ایم که از سال 93 تا سال 97 در این مکانها توسعه کشاورزی صورت گرفته است که عموما از سوی جهاد کشاورزی و بخش خصوصی بوده است.

تراز دریاچه افزایش یافته

تجریشی در پاسخ به ایرادات وارد شده به ستاد احیا و متهم شدن به کم کاری می‌گوید: تراز دریاچه ارومیه نسبت به شروع کار ستاد احیا حداقل 20 سانتی متر افزایش داشته است . تراز دریاچه در 20 سال منتهی به سال 93، هشت متر کاهش تراز داشته است و در 4 سال عمر فعالیت ستاد احیا، 20 سانت افزایش داشته است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *