پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بگومگو در پارلمان بر سر حصر

بگومگو در پارلمان بر سر حصر





۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰

بگومگو در پارلمان بر سر حصر

نایب رییس اول مجلس: قانع شدن نمایندگان از توضیحات وزیر دادگستری به معنای رای مجلس به حصر نیست

موضوع حصر یک بار دیگر در مجلس ایران خبرساز شد.

سوال علی مطهری، نماینده مردم تهران و نایب رییس دوم مجلس از علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در جلسه علنی روز گذشته مجلس در رابطه با ادامه حصر، با تنش همراه شد. آنطور که اعتمادآنلاین نوشته، پس از اینکه وزیر دادگستری به سوال مطهری پاسخ داد، نماینده تهران اعلام کرد که از این پاسخ قانع نشده و سوال خود از آوایی را به رای گذاشت. در همین زمان سید جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس که از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری محسوب می‌شود، شعاری که در آن کلمه «فتنه‌گر» به گوش می‌رسید، سر داد. در همین حال دیگر نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری همچون جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر درخواست تذکر دادند. محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر و از هم‌فکران کریمی قدوسی هم با فریادهای خود مخالفت خود با رای‌گیری در این خصوص را اعلام کرد. در این هنگام پروانه مافی، نماینده اصلاح ‌طلب مردم تهران شروع به صحبت کردن با کریمی قدوسی کرد. سهیلا جلودارزاده، دیگر نماینده مردم تهران هم در اعتراض به کریمی قدوسی فریاد زد که مملکت را به خاک سیاه نشاندید و فساد اقتصادی درست کردید دیگر چه می‌خواهید. او ادامه داد که چرا می‌گویید فتنه؟ نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، هشت سال در این کشور، جنگ را اداره کرد.در همین حین نمایندگانی از جمله الیاس حضرتی، نادر قاضی پور، محسن کوهکن، محمدعلی پورمختار، محمدجواد جمالی، احمد امیرآبادی، عبدالکریم حسین‌زاده، سیلمی، طیبه سیاووشی،  فاطمه حسینی، زهرا ساعی، مجتبی ذالنور و  احسان قاضی‌زاده به این گعده پیوستند و تلاش کردند تا نمایندگان درگیری را آرام کنند و به این تنش پایان دهند.  نمایندگان هم دقایقی بعد با فاصله اندک یعنی 95 رای موافق، 95 رای مخالف و 15 رای ممتنع اعلام کردند که نسبت به صحبت‌های آوایی قانع شده‌اند. 

مجلس به حصر رای نداد

پس از رای نیاوردن سوال مطهری از آوایی، برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم گزارش دادند که نمایندگان مجلس به ادامه حصر رای مثبت داده‌اند. مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس اما در این رابطه گفت که مجلس به حصر رأی نداده و به اینکه رفع حصر وظیفه وزیر دادگستری نبوده، رأی داده است.

مطهری چه گفت؟

 مطهری که پیش از این هم چندین بار خواستار پایان حصر محصورین شده بود، خطاب به وزیر دادگستری گفت که بدیهی است که حصر خانگی رهبران یک حرکت اجتماعی مادام که جامعه در حال التهاب و آشوب است، برای فرونشاندن آن التهاب قابل قبول است و در کشورهای دیگر هم اتفاق می‌افتد اما ادامه آن پس از بازگشت آرامش به جامعه بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است. آنطور که خانه ملت نوشته، او البته با بیان اینکه «سوال اصلی از قوه قضاییه است» دلیل سوال خود از آوایی را، وظیفه وزارت دادگستری در زمینه روابط قوه قضاییه با دیگر قوا اعلام کرد. نماینده مردم تهران در مجلس گفت که «آقای احمدی‌نژاد و حامیانش، زمینه و هیزم فتنه را فراهم کردند ومحصوران آن را شعله‌ور ساختند. در همان ماه‌های اول باید دو طرف به طور همزمان محاکمه علنی می‌شدند.» او اضافه کرد که «این دو محصور محترم در طولانی کردن اعتراضات و در نتیجه استفاده دشمن و رسانه‌های خارجی از آن، دچار خطا شدند، ولی آیا مجازات این خطا در صورت اثبات، آنهم با توجه به رفتار طرف مقابل و نوع برخورد با معترضان، بیش از هفت سال و نیم حصر خانگیِ بدتر از حبس و زندان است.»  او از قوه قضاییه خواست که تکلیف محصوران را با آزاد کردن و تشکیل دادگاه روشن کند. اگر حبس آن‌ها کافی بوده، آزاد شوند و یا با برگزاری دادگاه علنی، حقایق روشن شود.

***

در زمینه رفع حصر اختیاری نداریم

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در پاسخ به سوال مطهری گفت که باور قانونی من این است که وزیر دادگستری درخصوص موضوع اختیاری ندارد. وی بااشاره به اینکه نمایندگان می دانند در سال 89 به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی تصمیم مورد بحث اتخاذ شد و طبق اصل 186 قانون اساسی این مصوبه به مرحله اجرا درآمده است، ادامه داد: «پاسخگویی در سوال مطروحه مطابق کدام مستند وظایف وزیر دادگستری و دارای کدام اختیار در زمینه مصوبات شورای امنیت ملی است؟ علی رغم اینکه درخصوص مسائل کشور هیچ اعتقادی به فرافکنی نداشته، اما اعتقاد دارم تمامی ما باید با احساس مسوولیت بارهای زمین مانده را برداریم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *