پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصویب هرچه زودتر لایحه‌حمایت از محیط‌بانان

تصویب هرچه زودتر لایحه‌حمایت از محیط‌بانان





۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

کلانتری از نمایندگان مجلس درخواست کرد 

تصویب هرچه زودتر لایحه‌حمایت از محیط‌بانان

رییس سازمان محیط زیست، از نمایندگان مجلس و رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که لایحه حمایت از محیط بانان را که بیش از یک سال است که در کمیسیون‌های مجلس در حال رفت و آمد است به تصویب برسانند. او گفت: این لایحه می‌تواند از محیط بانان که جان بر کف هستند در انجام وظیفه حمایت کند. 

درخواست کلانتری برای حمایت از لایحه حمایت از محیط بانان ، یک روز پس از شهادت محیط بان راوری و رسیدن آمار محیطبانان شهید به 122 نفر صورت گرفته است. شهید علی خواجویی، روز دوشنبه حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به‌طور ناجوانمردانه‌ای هدف شلیک گلوله شکارچیان غیرمجاز در قله‌های کوه قرار گرفت و پیکر این شهید را ساعت ۲۴ از کوه پایین آوردند.  همچنین حدود ده روز  پیش نیز ، مهدی احمدی نیک یکی دیگر از محیط بانان استان کرمان در قلعه گنج مورد اصابت گلوله شکارچیان غیر مجاز قرار گرفت و به شهادت رسید. 

استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  در نشست خبری که سه شنبه به مناسبت روز خبرنگار در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در مورد آب‌های ژرف و رویکرد این سازمان نسبت به این موضوع گفت: از نظر ما تحقیقات در این زمینه هیچ ایرادی ندارد و این موضوع باید به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. اما من تاکید می‌کنم که توجیه اقتصادی ندارد.کلانتری با اشاره به اینکه در شرایط حاضر استحصال آب از عمق ۵۰۰ متر توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی داشته باشد و آب فسیلی نباشد ما حرفی نداریم اما واضح است که این مسیر نه برای کشاورزی و نه حتی برای شرب صرفه اقتصادی ندارد. علت طرح این موضوع هم آن است که شاید برخی نماینده‌ها دنبال رای هستند.وی تاکید کرد: از لحاظ عملیاتی آب ژرف دردی از کشور دوا نخواهد کرد. قطعا شیرین سازی آب از آب ژرف ارزانتر تمام می‌شود. واقعیت آن است که دولت به لحاظ مالی توان آن را ندارد که ۱۰ میلیارد تومان هزینه برای استحصال دو لیتر آب بکند. متاسفانه پیمانکارانی که در دوره‌ای کار سدسازی انجام می‌دادند در شرایط حاضر دنبال راه‌های جایگزین برای کسب درآمد هستند. برای همین هم چنین ایده‌هایی هم مطرح می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در این نشست  با بیان اینکه امیدواریم تا پایان تابستان پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده تعیین تکلیف شود، گفت: قوه قضاییه اعلام می‌کند که این موضوع به ما ربطی ندارد اما ما به عنوان شهروند حق دادخواهی در این زمینه داریم ضمن اینکه بلاتکلیفی این پرونده سمن‌های محیط زیستی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. وی اظهار کرد: کمیته چهار نفره دولت متشکل از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رییس جمهور برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است و این موضوع را دنبال می‌کند.وی ادامه داد: وزیر اطلاعات در مجلس و دولت اعلام کرد که دلیلی برای جاسوس دانستن فعالان محیط زیستی بازداشت شده وجود ندارد اما قوه قضاییه می‌گوید من این موضوع را تشخیص می‌دهم که مقصر کیست و به شما ربطی ندارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده درخواست کرده‌اند که دادگاه فرزندانشان به صورت علنی برگزار شود. شواهد حاکی از آن است که وضعیت بازداشتی‌ها نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده و بهتر است.کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستقل اجازه پیگیری پرونده فعالان محیط زیست بازداشت شده را ندارد و دولت در قالب کمیته چهار نفره آن را دنبال می‌کند. آنطور که ایسنا می‌نویسد معاون رییس جمهور تاکید کرد: هر چه زودتر باید وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشت شده روشن شود چون هم بازداشت شدگان و هم کل سمن‌های محیط زیستی کشور بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند آیا فعالیت در حوزه محیط زیست جرم است یا خیر؟

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *