سایت خبری پیام ما آنلاین | سوءاستفاده از بیکاری مردم با تبلیغ فروش «زهرعقرب»

سوءاستفاده از بیکاری مردم با تبلیغ فروش «زهرعقرب»





۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

سوءاستفاده از بیکاری مردم با تبلیغ فروش «زهرعقرب»

تبلیغات غیر واقعی درآمد میلیاردی زهر عقرب سبب از بین رفتن چندین هزار عقرب شده است

بعد از تبلیغات کاذب درآمد میلیاردی فروش لانه خفاش در فضای مجازی، اینبار تعدادی از شرکت‌های سودجو با دادن اطلاعات و تبلیغات غلط در مورد زهر عقرب، جمعیت این گونه جانوری را در معرض خطر قرار داده‌اند.

هر از گاهی موجی راه می‌افتد و توجه گروهی برای بهره‌برداری از حیوانات و گیاهان جلب می‌شود، در نهایت نیز مشخص می‌شود این ماجرا یک حقه و شیادی بوده و در این میان تنها جمعیت جانوران و گیاهان آسیب دیده‌اند. این روزها نیز تبلیغات گسترده‌ای در خصوص پرورش عقرب و فروش زهر آن به قیمت‌های گزاف در فضای مجازی می‌شود، تا جایی که در برخی از این تبلیغات فروش هر گرم زهر عقرب بین ۴ تا ۸ میلیارد تومان تبلیغ می‌شود. آنطور که ایلنا می‌نویسد علیرضا نادری (کارشناس بی‌مهرگان در دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست) درباره فعالیت شرکت‌های سودجو که اقدام به پرورش  عقرب می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها نیز در زمینه‌های دیگری از جمله زهرگیری از مار فعالیت داشتند و امروز نیز به پرورش عقرب و ملخ روی آوردند. وی با بیان اینکه قیمت زهر عقرب در بازار بالا است، تصریح کرد: ماجرای این شرکت‌ها این است که افرادی را از طریق تبلیغات جذب کرده، بطوریکه در هر دوره ۲۰ الی ۳۰ نفر را پذیرش کرده و با دریافت ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان به اصطلاح به آنها آموزش می‌دهند که چگونه عقرب پرورش دهند. سپس برای اینکه این افراد بتوانند از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت کنند، طرح های توجیهی در اختیار آنها قرار می‌دهند که هر طرح را از یک الی دو میلیون  شروع و تا ۵۰ الی ۶۰ میلیون به فروش می‌رسانند. این کارشناس بی‌مهرگان ادامه داد: این شرکت‌ها با دریافت مبالغی اقدام به مشاوره می کنند. همچنین برای نمونه عقرب‌هایی را که به طور غیرقانونی جمع‌آوری کرده به این افراد با مبالغ مختلفی به فروش می‌رسانند. بسیاری از افرادی که آموزش دیده‌اند نیز یا اقدام به عقرب‌گیری می‌کنند تا بتوانند زهر آن را بفروش برسانند و یا اینکه برای دریافت مجوز پرورش عقرب به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه می‌کنند، در حالی که این افراد اطلاعات کافی نداشته و تنها به بهانه اشتغالزایی به دنبال مجوز پرورش عقرب هستند. وی تصریح کرد: عده دیگری نیز در سیستم های دانشگاهی و به صورت علمی کار می‌کنند که البته آنها هم باید از این پس مجوز خاص سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشند، چرا که از این پس هرکس بدون مجوز اقدام به پرورش عقرب کند، کار غیرقانونی انجام داده است. دستورالعمل‌های جدیدی در خصوص پرورش عقرب تدوین شده که به زودی به ادارات استان‌ها ارسال خواهد شد. متاسفانه اگرچه گفته می‌شود از فروش زهر عقرب درآمد فراوانی افراد کسب می کنند، اما در حقیقت سود این تجارت به جیب دلال‌ها و شرکت‌هایی می رود که از بیکاری مردم در جامعه سوءاستفاده می‌کنند.

یک کارشناس بی‌مهرگان با اشاره به قیمت‌هایی که در فضای مجازی برای یک گرم زهر عقرب اعلام می‌شود، گفت: این قیمت‌ها واقعی نیست بلکه یک موج است که به راه افتاده تا افراد سودجو سود سرشاری از این موضوع به دست آورند، با توجه به عقرب‌گیری‌هایی که در این مدت اخیر انجام شده و عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، چندین هزار عقرب از بین رفته‌اند، کما اینکه در بسیاری از طرح‌های توجیهی نیز برای شروع کار ۱۵۰ هزار عقرب در نظر گرفته شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *