سایت خبری پیام ما آنلاین | کشف آثار سه هزار ساله در قلعه سردار بوکان

کشف آثار سه هزار ساله در قلعه سردار بوکان





۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲

کشف آثار سه هزار ساله در قلعه سردار بوکان

سرپرست هیات کاوش قلعه سردار بوکان و رییس گروه پژوهش موزه ملی ایران گفت: آثار سه هزار ساله عصر آهن در قلعه سردار این شهر توسط کاوشگران این گروه کشف شد. یوسف حسن زاده با اشاره به اینکه برنامه کاوش و لایه نگاری قلعه سردار از 28 تیر سال جاری آغاز شده است، افزود: مطالعات انجام شده در 13 روز گذشته نشان داد که لایه های سطحی، بقایای برجامانده از دوره عصر آهن بوده که شامل قطعات متعدد سفال ابزار سنگی و بقایای معماری آن دوره است. 

وی بیان کرد: کاوش هم اکنون در عمق 5.5 متری سطح زمین در جریان است و برآورد می شود که قدمت این محوطه حداقل مربوط به دوره مفرغ باشد. حسن زاده گفت: تاکنون آثار کشف شده در این لایه نگاری شامل قطعات سفال دوره آهن، استخوان های جانوری، یک قطعه ابزار سنگی، یک قطعه میله مفرغی و خمره های کوچک و بزرگ می باشد. 

وی افزود: احتمال ارتباط این محوطه با محوطه عصر آهن «قلایچی» و عصر مفرغ تپه «علی آباد» بوکان وجود دارد اما مسئله قابل تاملی است که نیاز به اطلاعات تکمیلی دارد. وی ادامه داد: پیش از این اطلاعات و مستندات مدون باستان شناسی از این محوطه وجود نداشت و تنها اطلاعات موجود مربوط به پرونده ثبتی این محوطه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1347 بوده است. وی با اشاره به اینکه این محوطه با عنوان «اثری از دوره مفرغ بوکان» در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر با اهداف خیابان کشی، ساخت پاساژ و فضاهای تجاری به عرصه این محوطه تاریخی تجاوز شده است. 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *