سایت خبری پیام ما آنلاین | ازسرگیری مهار آتش در هور‌العظیم

ازسرگیری مهار آتش در هور‌العظیم





۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵

ازسرگیری مهار آتش در هور‌العظیم

از ابتدای هفته گذشته موج دوم حریق در بخش عراقی هورالعظیم آغاز شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: عملیات اطفای حریق در تالاب هورالعظیم در خاک عراق توسط بالگردهای آبپاش، از روز پنجشنبه دوباره آغاز شده است. احمدرضا لاهیجان زاده پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: دو بالگرد آبپاش از عصر روز چهارشنبه در اهواز مستقر شده و عملیات اطفای حریق را در بخش عراقی هورالعظیم شروع کرده اند.

وی با بیان اینکه هشت نقطه هورالعظیم دچار آتش سوزی است، افزود: تیم آتش نشانی بازدید هوایی کاملی از تالاب داشته و تمام نقاط آتش سوزی را شناسایی کرده است.

به گفته وی، محل های آتش سوزی در فاصله پنج تا 25 کیلومتری مرز ایران به صورت پراکنده است و بر اساس آخرین برآوردها در این آتش سوزی بیش از 25 هزار هکتار از تالاب سوخته است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: تیم آتش نشانی قرار است روند خاموش شدن آتش را بررسی و در صورت نیاز درخواست اعزام هواپیمای آبپاش را مطرح کند.

وی همچنین از نتیجه فراخوان کشور عراق برای درخواست کمک های بین المللی در خاموش کردن آتش هورالعظیم اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هورالعظیم در عراق زیر نظر وزارت آب این کشور است و ارتباط ما با آنها از طریق وزارت خارجه است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم در هفته گذشته نیز برخی شهرهای استان از سوسنگرد و رفیع تا اهواز را فراگرفته است.

وی افزود: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این دود به صورت نواری به طول 90 کیلومتر و به عرض 10 کیلومتر از هورالعظیم تا شهرهای استان منتشر می‌شود.لاهیجان زاده ادامه داد: این دود علاوه بر گاز، حاوی ذرات دوده (ذرات ریز با اندازه 2.5 میکرون) است و آلودگی هوای شهرها را گاهی تا بیش از چهار برابر حد مجاز بالا می برد. 

خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق حدود 20 روز پیش آغاز شد و آتش در این تالاب روبه گسترش است. در ایران نیز حدود دو هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.

عملیات اطفای حریق در خاک عراق از 29 تیر ماه آغاز و سوم مرداد، در پی اعلام مهار آتش توسط هوافضای سپاه، متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگردهای آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش نیروی هوافضای سپاه برای مهار آتش سوزی استفاده شد.وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است. نابر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 150 نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.وزارت منابع آب عراق روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای از سازمان های بین المللی برای خاموش کردن آتش هور و نجات جان ساکنان آن درخواست کمک کرد. بخش عراقی هورالعظیم (هور الهویزه) به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *