سایت خبری پیام ما آنلاین | فرصت یک‌ماهه روحانی برای پاسخگویی به مجلس

فرصت یک‌ماهه روحانی برای پاسخگویی به مجلس





۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰

فرصت یک‌ماهه روحانی برای پاسخگویی به مجلس

روز گذشته طرح سوال از روحانی و استیضاح وزیر کار در خانه ملت اعلام وصول شد

نمایندگان مجلس با اعلام وصول طرح سوال از رییس جمهور و استیضاح وزیر کار، برای دولت خط و نشان کشیدند.

چهارمین طرح سوال از حسن روحانی برخلاف سه سوال قبلی به نتیجه رسید. حالا رییس جمهور یک ماه وقت دارد تا برای پاسخگویی به بهارستان بیاید. این سوال که به گفته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پنج محور ناکامی دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، اقدام ناکافی دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی طرح شده، با پافشاری 80 نماینده اعلام وصول شد. براساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، سوال از رییس جمهوری در مرحله اول به کمیسیون مرتبط با موضوع سوال ارجاع می‌شود و به مدت یک هفته در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در پایان این مدت، نمایندگان رییس جمهور نتوانستند نمایندگان را قانع کنند و سوال‌کنندگان همچنان بر طرح سوالات خود باقی مانده باشند و تعداد آنان دست‌کم به یک چهارم تعداد کل نمایندگان برسد، مجلس آن را اعلام وصول می‌کند. پس از قرائت سوال از سوی رییس مجلس، رییس جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ اعلام وصول سوال، در مجلس حاضر شود و به سوالات پاسخ دهد.

سه تلاش ناکام

در حالی چهارمین طرح سوال از روحانی، او را به مجلس می‌کشاند که پیش از این سه طرح سوال از رییس جمهور به نتیجه نرسیده بود. خرداد سال گذشته طرح سوالی با محور موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز از حدنصاب لازم افتاد.  دومین سوال از روحانی هم اسفند سال گذشته با محورهای شبیه سوال چهارم کلید خورد که این طرح هم از حدنصاب افتاد. سومین طرح سوال نیز در اواخر اسفند با 102 امضا و با همان محوریت موسسات مالی و اعتباری در مجلس کلید خورد که باز این طرح هم منتفی شد. حالا در شرایطی چهارمین سوال از روحانی به سرنوشت سوال‌های قبلی دچار نشده که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور در این خصوص به مهر گفته «بنده حاضرم در تلویزیون مناظره کنم که طرح سوال های متعدد از رییس جمهور جز هدف سیاسی چیز دیگری ندارد.» به گفته او «به دنبال از حد نصاب افتادن سوال چهارم از روحانی متاسفانه سوال کنندگان رفتند و تعدادی سوال دیگر جمع کردند و تعدادی از نمایندگان با عده‌ای دیگر که قانع شده بودند صحبت کردند تا از انصرافشان، انصراف دهند که خلاف قانون است.» این نخستین مورد سوال مجلس از رییس جمهوری در ایران نیست. در سال ۱۳۹۰، سوال نمایندگان از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت، اعلام وصول شد و او نیز برای پاسخگویی در مجلس حضور یافت هر چند نحوه برخورد و رفتار او در جلسه پاسخگویی، انتقاد شماری از نمایندگان را در پی داشت. حال باید دید حضور روحانی در بهارستان  چه نتیجه‌ای دارد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

استیضاح ربیعی

روز گذشته همچنین علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با امضای ۴۰ تن از نمایندگان را اعلام وصول کرد. وزیر کار 10 روز فرصت دارد تا در مجلس حاضر شود و به نمایندگان توضیح دهد. در پایان جلسه استیضاح، در مورد این طرح رای‌گیری می‌شود. تصویب طرح استیضاح به معنی لزوم کناره‌گیری وزیر مربوطه است. اسفند سال گذشته هم ربیعی از سوی مجلس استیضاح شد اما با اختلاف یک رای، طرح استیضاح او به نتیجه نرسید.

***

بر اساس اصل 88 قانون اساسی، در هر موردی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر در باره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر مربوطه موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد. خبرگزاری خانه ملت که به مجلس شورای اسلامی منتسب است پس از اعلام وصول طرح سوال از روحانی در این خصوص نوشت که رییس جمهور اختیاری در پاسخ دادن یا ندادن به سوال نمایندگان ندارد بلکه موظف است به سوال آنها پاسخ دهد. چرا که اگر رییس جمهور سوال نمایندگان مجلس را بدون پاسخ گذارد مجلس ممکن است سراغ اصل 89 قانون اساسی رفته و استیضاح رییس جمهور را در دستور قرار دهد که این امر تبعات زیانباری برای وی خواهد داشت.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *