سایت خبری پیام ما آنلاین | اما و اگرهای قبول مذاکره با آمریکا

اما و اگرهای قبول مذاکره با آمریکا





۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۶

اما و اگرهای قبول مذاکره با آمریکا

مشاور رییس جمهور ایران: برای گفت‌وگو باید برجام را پذیرفت

ترامپ در حالی اعلام کرده حاضر است بدون هیچ «پیش‌شرطی» با ایران مذاکره کند که وزیر خارجه آمریکا برای این کار شرط گذاشته. در همین حال ایرانی‌ها می‌گویند بدون پذیرش برجام، امکان قبول مذاکره نیست.

رییس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال مذاکره با ایران گفت که «البته که حاضرم با آن‌ها (ایران) ملاقات کنم. هر وقت که بخواهند. نمی‌دانم آن‌ها آماد‌ه‌‌اند یا نه. هیچ پیش‌شرطی نداریم. این هم برای ‌آن‌ها ایران و هم برای دنیا خوب است.» ساعتی از این اظهارنظر ترامپ نگذشته بود که وزیر خارجه آمریکا چند پیش‌شرط برای مذاکره با ایران گذشت. پومپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌بی با تکرار دخالت در امور داخلی ایران گفت که «اگر ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند، رفتار مخرب خود را کنار بگذارند، بتوانند قبول کنند که ارزش دارد وارد یک توافق هسته‌ای شوند که در عمل مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهدشد، آنگاه رییس جمهوری (آمریکا) گفته است که آماده است تا بنشیند و با آ‌ن‌ها گفت‌وگو داشته باشد.»

واکنش ایران

اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش واکنش رسمی از سوی دولت ایران به اظهارنظرهای اخیر رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا داده نشده اما روز گذشته حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی حسن روحانی در دو توییت پیش‌شرط قبول مذاکره با آمریکا از سوی ایران را پذیرش «برجام» عنوان کرد. او نوشت که «سال گذشته در مجمع عمومی UN پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش شرط عنوان می شود! کسانی که به گفت‌وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشد.» ابوطالبی  در توییت دیگری ابزار گفت‌وگو را اینگونه عنوان کرد: «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام.» مشاور سیاسی رییس جمهور ادامه داد که «گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور در UN در ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت.» در همین حال محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در واکنش به این سخن ترامپ که حاضر است بدون قید و شرط با ایران مذاکره کند در توییتر نقض برجام را «بدتر از هر پیش‌‌شرطی» خواند. این اظهارنظرها در حالی است که روز دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره احتمال مذاکره ایران با آمریکا گفته بود که «ممکن است آمریکا یا بخشی‌هایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند که پس از خروج غیرقانونی از برجام و سیاست‌های خصمانه آن‌ها و تلاش آ‌ن‌ها برای فشار اقتصادی بر ملت ایران، با ایران مذاکره کنند. اما با این وضعیت امکان گفت‌وگو وجود نخواهد داشت.‎»

ایران از فرصت استفاده کند

اگرچه موضع اکثر مسوولان نپذیرفتن مذاکره با آمریکا است اما برخی از فعالان سیاسی معتقدند می‌توان از این فرصت به نفع ایران استفاده کرد. یدالله اسلامی، نماینده پیشین مجلس در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت که  «در زمان اوباما درخواست گفت‌وگوی همه‌جانبه  و هم‌چنین دیدار حضوری پذیرفته نشد و امروز همه از آن فرصت از دست رفته می‌گویند. ترامپ به هر دلیل و تحت شرایطی که وجود دارد پیشنهاد تازه‌ای را روی میز گذاشته است. این فرصت بسیار با ارزشی است که ایران نیز  می‌تواند با بهره‌گیری مناسب  از زمان، مشی مبتنی بر مدار گفت‌وگو و صلح را ارائه داده و درخواست ترامپ را رسما پذیرفته و در تدارک فراهم کردن مقدمات این دیدار برآید.»

***

بررسی در شورای عالی امنیت ملی

علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده که ایران نباید ابتدا به ساکن پیشنهاد مذاکره رییس جمهوری آمریکا را رد کند بلکه لازم است این موضوع با تامل و در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گیرد. آنطور که ایرنا نوشته، او گفته مسوولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد ببینند چگونه عمل کنند. نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم. از این طرف هم ذوق زده نشویم .باید به عنوان یک موضوع از طریق مسوولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *