پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حال ناخوش کاروانسرا های سمنان

حال ناخوش کاروانسرا های سمنان





۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۲

حال ناخوش کاروانسرا های سمنان

از 27 کاروانسرای سمنان، میراث فرهنگی تنها مالک چهار عدد از آن‌هاست

کاروانسراها که رازهای نهفته از تاریخ پرشکوه سرزمین ایران را در سینه دارند امروز به حال خود رها شده و روز به روز بر وسعت تخریب آن ها افزوده می شود. این بناها بر اثر عوامل انسانی و طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و برف یکی پس از دیگر تخریب می شوند و اگر برای نگهداری آن‌ها اقدامی نشود در آینده نزدیک این یادمان‌های تاریخی را باید در کتاب ها جستجو کرد. 

به تاکید کارشناسان، آثار و یادمان های تاریخی جزو شناسنامه و هویت هر سرزمین است و حفاظت و حراست آن از سوی همه به ویژه سازمان میراث فرهنگی امری ضروری است. 

کاروانسرا که بزرگ ‌ترین نوع ساختمان ‌های اسلامی است، ترکیبی است از کاروان به معنی گروهی مسافر که گروهی سفر می‌کنند و سرای، به معنی خانه و مکان. 

حکومت صفویان پررونق ‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها در تاریخ ایران است، در این مدت بود که شاه عباس تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم کرد و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست و یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی همین موضوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان در خصوص کاروانسراهای سمنان گفت : این نهاد از مجموع 27 کاروانسرای موجود این استان فقط مالک چهار کاروانسراست و بقیه در اختیار دیگر نهادهاست. 

محمد جهانشاهی اظهارداشت: ظرفیت کاروانسراهای سمنان برای رونق اقتصادی و جذب گردشگر بسیار چشمگیر است و که با تعیین و تکلیف این بناهای تاریخی می توان گامهاهی مهم در این بخش از اقتصاد استان شاهد بود. 

آن طور که ایرانا نوشته وی گفت : یکی از راهبردهای اصلی این نهاد واگذاری بناهای تاریخی در وهله اول برای مرمت و بازسازی و جذب گردشگر است و باید فعالان اقتصادی با وجود مشکلات مالی دولت برای حفظ این میراث گرانبها به صحنه بیایند. 

جهانشاهی ادامه داد : تخریب روز افزون بناها تاریخی به خصوص کاروانسرهای سمنان بسیار برای اداره کل میراث فرهنگی استان جانکاه است و باید با همکاری بیشتر نهادهایی که کاروانسراها را در مالکیت خود دارند برای بازسازی آن اقدام کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان گفت : کاروانسراهای در اختیار سازمان میراث فرهنگی مانند کاروانسراهای ده نمک، میان دشت و شاه عباسی دامغان به بخش خصوصی واگذار شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *