پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر الگوی انتقال ایدز به رابطه جنسی

تغییر الگوی انتقال ایدز به رابطه جنسی





۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲

تغییر الگوی انتقال ایدز به رابطه جنسی

سال گذشته عامل ابتلای 47 درصد از مبتلایان، رابطه جنسی بوده، در 32 سال گذشته سهم رابطه جنسی 20.3 درصد اعلام شده است

آمارهای تازه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد الگوی انتقال ایدز در ایران تغییر کرده است.

براساس آماری که مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر کرده، در سال گذشته دلیل ابتلای 47 درصد از مبتلایان به ایدز، رابطه جنسی بوده است. این در حالی است که آمار همین مرکز نشان می‌دهد در کل مواردی که از سال 65 تاکنون به عنوان مبتلا به ایدز ثبت شده‌اند، سهم رابطه جنسی در انتقال این بیماری 20.3 درصد بوده است. آنطور که ایسنا نوشته دیگر علل ابتلا به ایدز از سال 65 تاکنون تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد ۶۱.۷ درصد و انتقال از مادر به کودک ۱.۵ درصد بوده. همچنین  راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است. راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد  هم مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است. از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶ اما راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی،  ۴۷ درصد روابط جنسی، دو درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده. همچنین هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

افزایش شیوع در میان زنان

آنطور که مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گزارش داده، بیش از نیمی از کسانی که در سال 96 با رابطه جنسی به ایدز مبتلا شدند، زن بوده‌اند.  در ۴۵ درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ آی وی و در ۲۹ درصد هم همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌ است. این در حالی است که آمارها بیانگر افزایش موارد ابتلای زنان به ایدز در ایران است. به طوری که در مجموع موارد ثبت شده ابتلا به ایدز، 83 درصد مرد و 17 درصد زن بوده‌اند، در سال گذشته اما 32 درصد مبتلایان به ایدز، زن بوده‌اند. 

سهم بالای جوانان

از دیگر نکات قابل توجه گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سهم بالای جوانان از ابتلا به ایدز است. به طوری که ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند. وزارت بهداشت اعلام کرده که تا پایان سال 96، 37 هزار و 650 مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده‌اند. این در حالی است که هشتم اردیبهشت امسال، پروین افسرکازرونی، رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفته بود که تخمین زده می‌شود موارد شناسایی شده مبتلا به ایدز در ایران ۴۰ درصد آمار مبتلایان باشند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی نداشته باشند. او اضافه کرده بود که شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما این موارد را دیر شناسایی می‌کنیم. به همین دلیل احتمال اینکه افراد ۲۱ تا ۳۵ ساله در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا شده باشند، وجود دارد. همچنین بیشتر موارد ابتلا به ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک درگیر آن شده‌اند.

ایران در سال‌های اخیر برای مقابله با ایدز برنامه‌های متفاوتی را در پیش گرفته. به گفته افسرکازرونی طبق برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز، ۱۱ استراتژی در این زمینه وجود دارد که اطلاع رسانی و آموزش به جوانان و نوجوانان محور اصلی این فعالیت‌ها قرار دارد. به همین منظور آموزش و کسب مهارت توسط نوجوانان و جوانان درباره شناخت این بیماری و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. او گفته که هدف وزارت بهداشت تا پایان سال ۹۸ این است که ۷۰ درصد دانش آموزان آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کنند تا با روند افزایشی ابتلا به ایدز مقابله شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *