سایت خبری پیام ما آنلاین | هورالآتش

هورالآتش





۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸

هورالآتش

با وجود انجام چند عملیات اطفای حریق از سوی ایران آتش‌ در هورالعظیم دوباره شعله‌ور شد

آتش قصد ترک میدان در هورالعظیم را ندارد.

هورالعظیم که روزگاری یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های بین‌المللی ایران و عراق بود، این روزها در نبردی سخت با آتش گرفتار شده. این تالاب که به‌دلیل سیاست‌های اشتباه آبی دولت بعث در عراق و سدسازی ترکیه و ایران بر روی رودهایی که به آن می‌ریختند دچار خشکی 90 درصدی شده، یک دوره آتش‌سوزی 20 روزه را پشت سر گذاشت و مجددا از ابتدای هفته با گسترش حریق مواجه شده. آنطور که احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان در جلسه مدیریت بحران این استان گفته آخرین تصاویر ماهواره‌ای که بعد از ظهر یکشنبه دریافت شد آتش‌سوزی گسترده در عمق حدود 20 کیلومتری هورالعظیم در بخش عراقی را نشان می‌دهد. به گفته او از روز شنبه این هفته شاهد آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم برای دومین بار  در یک ماه گذشته هستیم.

آتشی که گر گرفت

به گفته کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در آتش‌سوزی 20 روزه 180 هزار هکتار  از اراضی تالاب هورالعظیم درگیر آتش‌سوزی بوده که ۱۳۰ هزار هکتار از آن نقطه به نقطه در حال سوختن بود. با رسیدن دود این آتش به برخی شهرهای خوزستان، ایران تلاش خود را برای اطفای حریف آغاز کرد.  19 تیر مکاتبه فوری با نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان جهت هماهنگی با کشور عراق به منظور ارسال تجهیزات و بالگرد اطفای حریق انجام شد و در نهایت از 29 تیر تا سوم مرداد، 28 مورد عملیات اطفای حریق به‌وسیله بالگرد و هواپیماهای آب‌پاش انجام شد. اگرچه آخر هفته گذشته آتش در نیزارها به‌طور کامل مهار شد اما همان زمان محیط‌زیست خوزستان نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی دوباره به دلیل گرما و وزش باد، هشدار داد. ایرنا به نقل از مدیرکل محیط‌زیست خوزستان در این خصوص نوشت که با توجه به تصاویر گذشته از تالاب، به نظر می‌رسد که این آتش‌سوزی قبلا با وسعت کم وجود داشته که اکنون گسترده شده است.

نیاز به مجوز جدید

در حالی حریق در هورالعظیم دوباره شعله‌ور شده که لاهیجان‌زاده به مهر گفته «برای انجام پرواز هواپیمای آبپاش به منظور اطفای آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، نیاز به اخذ مجوزهای جدید است.» مدیرکل محیط‌زیست خوزستان همچنین به ایرنا گفته که در دور اول عملیات اطفای حریق در زمینه مختصات مکانی مناطقی که عملیات اطفای حریق انجام می شود (تا عمق 9 کیلومتر در آن‌سوی مرز) با کشور عراق مذاکره و توافق صورت گرفته بود، بدین ترتیب انجام عملیات دوباره مهار آتش در خاک عراق مستلزم هماهنگی‌های مجدد است.»   به اعتقاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به دلیل اینکه مبدا آتش سوزی در کشور ما نیست، پیگیری عملیات بسیار دشوار است. حاجی زاده می‌گوید که این آتش‌سوزی در منطقه‌ای قرار گرفته که پس از جنگ تحمیلی کشور عراق هیچ نوع عملیات پاکسازی در آن انجام نداده است.

آماده‌باش دستگاه‌ها

در جلسه ستاد بحران استان خوزستان با موضوع آتش‌سوزی در هورالعظیم مصوب شد که اورژانس‌ها، بیمارستان ها و هلال احمر در شهرهای هویزه، سوسنگرد، اهواز، حمیدیه و کارون آماده باشند.  دود ناشی از حریق هورالعظیم از چند نقطه وارد استان خوزستان می‌شود و مسیر حرکت دود از کوت عبدالله به سمت جنوب شرق اهواز است. بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان، برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه باد شدید پیش بینی می‌شود که هم باعث گسترش آتش و هم حرکت سیع‌تر دود خواهد شد.

***

احتمال شکایت ایران از عراق

حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌گوید احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در بخش عراقی وجود دارد که این موضوع باید بررسی شود. در همین حال حاجی علیخانی،  معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان گفته اگر این موضوع ثابت شود، ایران از عراق شکایت می‌کند.  روز گذشته برخی رسانه‌ها از درخواست عراق از دیگر کشورها برای کمک  به مهار حریق در هورالعظیم خبر دادند.  به اعتقاد  مدیرکل محیط‌زیست خوزستان، بهترین راه حل برای خاموشی آتش تالاب، رهاسازی آب است. این در حالی است که سازمان آب و برق خوزستان گفته این کار از سوی ایران امکان‌پذیر نیست.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *