پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دلار از دسترس خارج شد

دلار از دسترس خارج شد





۸ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۳

دلار از دسترس خارج شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: تا زمانی که بازار ثانویه واقعی تشکیل نشود، روند افزایشی ادامه دارد

بهای دلار در بازار آزاد به نرخ تاریخی 10 هزار تومان رسید.

افزایش قیمت فقط مربوط به دلار نبوده و نرخ سایر ارزها هم بالا رفته، از جمله یورو که دیروز در بازار تهران بالاتر از 12 هزار تومان قیمت خورد.

در حالی دیروز دلار از مرز 10 هزار تومان هم رد شد که روز شنبه بانک مرکزی بهای دلار دولتی را از چهار هزار و 200 تومان به چهار هزار و 403 تومان افزایش داد. این اقدام از اولین تصمیم‌های اجرا شده در زمان ریاست عبدالناصر همتی است. او که چهارشنبه گذشته به‌جای ولی‌الله سیف نشست، در حالی اصلی‌ترین هدفش را حذف رانت ارزی و سامان‌دهی بازار ارز عنوان کرده که به نظر می‌رسد دلار، حریف سرسختی باشد. حریفی که دیروز با پنج رقمی شدن نشان داد حالا حالاها قصد تسلیم شدن را ندارد.

تا کی؟

در حالی از دی سال گذشته نرخ دلار تقریبا هر روز افزایش یافته که محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به «پیام ما» می‌گوید این روند تا زمانی که دولت برای تشکیل بازار ثانویه اقدامی نکند و اراده‌ای برای مدیریت آن نداشته باشد، ادامه‌دار است.  این اظهارنظر در حالی است که 25 روز از راه‌اندازی این بازار می‌گذرد. پورابراهیمی در این باره توضیح می‌دهد کل معاملات بازار ثانویه‌ای که دولت راه انداخته به 300 میلیون دلار می‌رسد، در حالی که انتظار داریم معاملات این بازار در سال به 45 میلیارد دلار برسد. به گفته او در بازار ثانویه فعلی امکان رسیدن به رقم 45 میلیارد دلار وجود ندارد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بازار ثانویه فعلی را همانند اقیانوسی به عمق 50 سانتی‌متر می‌داند که «کم‌جان» است. وی می‌گوید بازار ثانویه مدنظر مجلس این است که کل تقاضای کشور  به جز کالاهای اساسی که با نرخ رسمی دلار می گیرند، از طریق بازار ثانویه ارز دریافت کند و همه بخش‌ها مثل پتروشیمی‌ها و معادن ارز خود را به آن بیاورند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که در صورت ایجاد چنین بازاری، سرنوشت نرخ دلار چه می‌شود، می‌گوید: «برآورد می‌کنیم نرخ دلار نهایتا 50 درصد بیشتر از نرخ رسمی که 4400 تومان  است، بشود.»

افزایش 162درصدی

ایرانی‌ها که افزایش ناگهانی نرخ دلار در دولت احمدی‌نژاد را هنوز از یاد نبرده‌اند، حالا با شرایط تقریبا مشابهی مواجه شده‌اند. در بازه زمانی بهمن 90 تا بهمن 91 که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، قیمت دلار از هزار و 770 تومان به سه هزار و 835 تومان رسید، یعنی حدودا 116درصد (دو برابر) گران شد. در یک سال گذشته هم این اتفاق تکرار شده با این تفاوت که هنوز تحریم‌های آمریکا آغاز نشده. هفت مرداد سال گذشته نرخ دلار سه هزار و 804 تومان بود که با افزایش 162درصدی (تقریبا 2.5 برابری) به 10 هزار تومان در هفت مرداد امسال رسید.

تاثیر بر بازار

افزایش نرخ دلار به طور چشمگیری موجب افزایش نرخ تورم در ایران و فشار به اقشار ضعیف جامعه می‌شود. براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس دو روز پیش منتشر کرد، به ازای افزایش 10 درصدی نرخ ارز، تورم حدود یک درصد زیاد می‌شود. در همین حال گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در تیرماه نشان می‌دهد  گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به یک ماه قبل 3.2 درصد گران شده‌اند. گروه غیرخوراکی‌ها هم در همین بازه زمانی 4.9 درصد با افزایش قیمت مواجه شدند. مرکز آمار گزارش داده که تیر امسال خانوارهای کشور به طور میانگین 13.8 درصد بیشتر از تیر 96 برای خرید مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند.

پرش 400 هزار تومانی سکه

پرش 400 هزار تومانی سکه

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر به ایسنا گفت که روز یکشنبه قیمت سکه تمام طرح جدید به چهار میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده که نسبت به روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. به گفته او تا ظهر دیروز قیمت سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۱۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۸۵۲ هزار تومان، ربع سکه ۹۴۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۴۸۵ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۳۶ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *