سایت خبری پیام ما آنلاین | ایران 3/1 درجه گرمتر شد

ایران 3/1 درجه گرمتر شد





۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶

ایران 3/1 درجه گرمتر شد 

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی: دمای هوای کشورمان در 10 ماه گذشته، متاثر از گرمای جهانی افزایش یافته است

بررسی‌ها نشان می‌دهد به علت اقدامات انسانی، دمای جهانی رو به افزایش است و کشور ما نیز از این گرما متاثر شده و دمای شهرهای آن بالا رفته است.

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. صادق ضیاییان در این خصوص می‌گوید: از اول مهرماه سال ۱۳۹۶ (ابتدای سال زراعی) تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۷ دمای کشور ۱.۳ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته است، همچنین با توجه به بررسی گزارشات دمایی، کلیه استان‌ها در این بازه زمانی افزایش دما را تجربه کرده‌اند.

ایران در روند افزایش دما قرار دارد

ضیاییان در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل افزایش دمای تهران و بقیه استان‌های کشور در اولین ماه تابستان امسال اظهار می‌کند: در کشور ما معمولا روند افزایش دما و گرم شدن وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است، اما عوامل سینوپتیکی از جمله تمایل فشارهای جنب حاره‌ای به عرض‌های بالاتر جو نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

پیش بینی وضعیت آینده

از آغاز سال زراعی جاری (از ابتدای مهر سال گذشته) تا دوم مردادماه امسال، میانگین بارش در کشور، 26.8 درصد نسبت به دوره مشابه بلند مدت کاهش یافته است. در این مدت در تمامی استان‌های کشور به جز استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان کاهش بارش ثبت شده است و در این میان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان بیشترین کاهش بارش را در بین استان‌ها داشته است. سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده است که در سه ماهه پیش رو( مرداد، شهریور و مهر)، در نیمه شمالی کشور(شمال، شمالغرب و غرب) بارش‌ها نرمال و کمی بیش از آن باشد اما این وضعیت در مناطق جنوب غربی کشور متمایل به کمتر از نرمال باشد. همچنین پیش بینی می‌شود به صورت کلی دمای هوای کشور در مردادماه تعدیل شود. اما به گفته مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی، به طور کامل نمی‌توان به این پیش بینی‌های فصلی اعتماد کرد چراکه در بهترین حالت، 50 تا 60 درصد قابل اتکا هستند.

یکی از گرم‌ترین ژوئن ها

سازمان جهانی هواشناسی، در آغاز بیست و سومین اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی اعلام کرده بود که سال ۲۰۱۷ احتمالا یکی از گرم‌ترین سال‌های کره زمین از زمان ثبت دمای هوا بوده است. احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با پیام ما در این خصوص، می‌گوید: تیرماه امسال یعنی ماه ژوئن میلادی یکی از گرم‌ترین ماه‌های کره زمین بوده است و این گرما در تمام نقاط جهان محسوس و قابل مشاهده بوده است. به اعتقاد وظیفه این گرما را می‌توان از رخدادهایی که در سراسر جهان اتفاق افتاده است درک کرد، به طور مثال سیل و گرمای شدید و بی‌سابقه در ژاپن، همچنین گرمای شدید در یونان و سوئد و وقایعی همچون آتش سوزی جنگل‌های کالیفرنیا، افزایش بی سابقه دما در لندن و گریندلند که سرزمین قطبی محسوب می‌شود.مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی، علت گرمای بی سابقه در تعدادی از نقاط جهان را نوسانات جوی و گرمایش زمین می‌داند و می‌گوید: این گرمای زمین انسان ساخت است یعنی انسان‌ها با وارد کردن بیش از اندازه دی اکسید کربن و متان به جو کره زمین باعث گرم شدن روز افزون آن می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *