سایت خبری پیام ما آنلاین | «نه» توییتری به مداخله در ایران

«نه» توییتری به مداخله در ایران





۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹

«نه» توییتری به مداخله در ایران

برخی کاربران ایرانی توییتر با StopMeddlingInIran# به مواضع آمریکا واکنش نشان دادند

StopMeddlingInIran#. کاربران ایرانی توییتر شامگاه یکشنبه با این هشتگ به مواضع پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان دادند. او که ساعاتی پس از اظهارات صریح حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان درباره مواضع اخیر آمریکا، در جمع برخی ایرانیان مقیم آمریکا در همایشی با عنوان عنوان «حمایت از صدای ایرانیان» حاضر شد، همانند گذشته ادعاهای خصمانه‌ای علیه ایران مطرح کرد. ایسنا در این رابطه به نقل از پمپئو نوشت که «دولت ایران کاملا ضدغرب و حتی ضد ایران است.»  او همچنین مدعی شد که «پول‌های ایران صرف تروریسم می‌شود. اکنون یک‌سوم ایرانیان زیر خط فقر هستند.» 

دخالت نکنید

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی در جمع برخی ایرانیان مقیم این کشور در کالیفرنیا حاضر شده بود که قبل از آغاز این همایش و همزمان با آن، بسیاری از کاربران ایرانی توییتر خواستار متوقف شدن دخالت آمریکا در ایران شدند. مینا ورشوچی در این خصوص نوشت که «ایران در جنگ و تهدید، چیزی برای از دست دادن ندارد اما دنیا یک خاورمیانه را از دست می‌دهد.»  فائقه هم نوشت که «ما سیستان و بلوچستانی‌ها شاید محروم باشیم اما وطن فروش نیستیم.» یگانه خدامی، خبرنگار هم با نوشتن اینکه «کجا خوندین و شنیدین کسی از وطن فروشی بهره‌ای برده که اینطور چوب حراج به این کشور زدین؟ پایان این کشمکش بازنده شمایید چون ما هرطور بشه پای این کشور ایستادیم» خواستار پایان مداخله آمریکا در ایران شد. عماد بهاور هم از ابراهیم یزدی نقل قول کرد که «در کوله‌بار سربازان آمریکایی دموکراسی یافت نمی‌شود.»  بسیاری از کاربران هم با یادآوری کودتای 28 مرداد و سرنوشت دکتر محمد مصدق به دخالت‌های آمریکا در ایران اشاره کردند. حسین دهباشی، تاریخ پژوه در حمایت هشتگ توقف مداخله در ایران توییت کرد که «حسنین هیکل (روزنامه‌نگار مصری) می‌نویسد: تا قبل از کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق در ایران، آمریکا از آنجاییکه سابق استعماری در منطقه نداشت، محترم بود. اما درست از عصر ۲۸مرداد۱۳۳۲، صفتِ «آمریکایی» دیگر در هیچ‌کجای خاورمیانه، عنوان شرافتمندانه‌ای محسوب نمی‌شد!»  نکته قابل توجه، اشاره بسیاری از کاربران به مشکلات موجود در داخل کشور بود که در کنار آن، بر حفظ استقلال ایران تاکید داشتند.

حضور چهره‌ها

چهره‌های سیاسی هم در توییتر به این هشتگ واکنش نشان دادند. از جمله آنکه آذر منصوری، قائم مقام حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت تصویری از مصدق توییت کرد و نوشت که «از یاد نبرده‌ایم.» او در یک توییت دیگر هم خروج آمریکا از برجام را یک بدعهدی عنوان کرد که نشان می‌دهد آمریکا در مقابل مطالبه ملی ایرانی‌ها می‌ایستد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هم توییتی از یک کاربر را که به سندی از تصویب کودتا علیه دولت دکتر مصدق در سازمان «سیا» اشاره داشت، بازنشر کرد.

پاسخ قاسمی به پمپئو

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته به سخنان خصمانه وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد. آنطور که فارس نوشته، او گفت که سخنان پمپئو و به‌خصوص سخنان شامگاه یکشنبه او نشان می‌دهد وی کماکان از دارا  بودن آگاهی لازم و درک صحیح و عمیق از گذشته و حال ایرانیان همچنان محروم است. او همچنین بدون اشاره به هشتگ توقف مداخله در ایران گفت که ایرانیان پاسخ اینگونه اظهارات و اقدامات مداخله جویانه مقامات و سیاست‌مداران آمریکایی را با انسجام و یکپارچگی مثال زدنی خواهند داد.

***

دولت صدای مردم را بشنود

احمد حمزه، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی انسجام ایرانیان در مقابل رفتارهای خصمانه آمریکا را یک فرصت برای ایران می‌داند. او به «پیام ما» می‌گوید که مردم همیشه از سیاسیون جلوتر حرکت کردند و امروز هم به درستی تشخیص دادند آمریکا به‌دنبال منافع خود است. او اضافه می‌کند که حالا وقت آن است تا دولت هم صدای مردم را بیشتر بشنود. چه در مسائل اقتصادی و چه در سیاست داخلی. اگر مانعی بر سر راه دولت هست، باید صادقانه با مردم در میان گذاشته شود. به اعتقاد حمزه، مجموعه‌های خارج از دولت هم باید با شنیدن صدای مردم، به احیای اعتماد ملی کمک کنند تا سرمایه اجتماعی نظام حفظ شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *