سایت خبری پیام ما آنلاین | دود هورالعظیم عراقی در چشم خوزستان

دود هورالعظیم عراقی در چشم خوزستان





۲ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۰

دود هورالعظیم عراقی در چشم خوزستان

مدیر کل محیط زیست خوزستان: وزش باد، عملیات اطفا حریق را سخت کرده است

دود آتش هورالعظیم عراقی  ادارات و بانک‌های حمیدیه، هویزه و سوسنگرد را به تعطیلی کشاند، بالگردهای ایرانی 4 روز است که وارد عملیات شده‌اند و قرار است در صورت تصویب ستاد بحران، هواپیمای آبپاش نیز وارد کار شود.

20 روز است که آتش در دل هورالعظیم افتاده و قسمت عراقی آن همچنان می‌سوزد. به دلیل نبود امکانات مناسب در کشور عراق و رفتن دود این موضوع در چشم مردم شهرهای خوزستان، مدیریت بحران اقدام به اعزام بالگردهای آب پاش به این کشور گرفت و اکنون 4 روز از آغاز این عملیات می‌گذرد اما این آتش همچنان زبانه می‌کشد. کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان درباره علت مهار نشدن آتش بعد از گذشت چندین روز اینگونه می‌گوید: « به علت وسعت بالای منطقه حریق و برخی مشکلات برای خروج تجهیزات از مرز و اعزام به بخش عراقی و عدم همکاری طرف عراقی، در روزهای اخیر عملیات با کندی انجام می‌شود. همچنین وزش بادهای شدید مجددا موجب فعال شدن کانون‌های آتش‌سوزی شده است.» همین دود ناشی از آتش‌سوزی سبب شده که ادارات و بانک‌های حمیدیه، هویزه و سوسنگرد تعطیل شوند. به گفته حاجی زاده از صبح دیروز توزیع ماسک در سه منطقه چهارشیر، میدان ساعت و ابتدای خیابان نادری توسط هلال احمر و مدیریت بحران آغاز شده است.

آسیب جانوران

هورالعظیم (تالاب بزرگ) در شهر هویزه، بزرگ‌ترین تالاب خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور است. یک‌سوم این تالاب در ایران و مابقی در کشور عراق قرار دارد. تالاب هورالعظیم زیستگاه جانوران بسیاری است که طی این چند روز آتش سوزی ، زنگ خطر برای حیات آنان نیز به صدا درآمده است. آنطور که ایسنا گزارش می دهد شدت گرمای این آتش سوزی به نحوی بود که گاومیش‌ها و برخی احشام در دشت آزادگان نیز دچار آسیب شدند.

کم‌آبی، قسمت عراقی 

را اسیر کرده است

«خاموشی آتش هورالعظیم ایرانی طولانی نکشید اما دلیل طولانی شدن عملیات اطفا حریق در قسمت عراقی آن را به نبود آب در این قسمت مرتبط می دانند. فرماندار هویزه در این خصوص گفته است: از آنجایی که حدود 70 تا 80 درصد هورالعظیم در خاک کشور ما دارای آب است در بخش مقابل خاک عراق کاملاً فاقد آب است، همین عامل سبب توسعه حریق در نیزارهای آن شد.»

 100هزار هکتار می‌سوزد

 احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در گفت‌وگو با پیام ما اعلام کرد:  حدودا 100 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم درگیر آتش شده است اما به دلیل اینکه این آتش در نقاط مختلف و به صورت تیکه تیکه شعله ور است به صورت آماری عدد 18 هزار هکتار را اعلام می‌کنند. لاهیجان زاده می‌گوید از روز جمعه عملیات آب پاشی شروع شده است و تا روز یکشنبه عملیات به خوبی پیش می‌رفت اما روز یکشنبه و دوشنبه، وزش باد شدید آتش را به جاهای دیگر منتقل نمود.البته مشکل دیگری که وجود دارد این است که علمیات آبپاشی با کمک بالگردها فقط تا دمای 40 درجه مقدور است در حالیکه شرایط دمایی این منطقه گاها تا  بالای 50 درجه می‌رسد. همچنین به دلیل کاهش دید در منطقه متاثر از دود غلیظ، شرایط سختی ایجاد شده و علمیات را به سختی پیش می‌برد. به گفته او از آنجایی که منطقه پوشیده از نیزار خشک است استعداد آتش سوزی را دارد.  لاهیچان زاده می گوید: «در تلاش هستیم در صورت تصویب ستاد بحران یک هواپیمای 40 تنی آب بر را به عملیات اضافه کنیم. » تا لحظه تنظیم این گزارش، جلسه ستاد بحران خوزستان هنوز ادامه داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *