پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چالش ادامه‌دار بی‌آبی در برازجان

چالش ادامه‌دار بی‌آبی در برازجان





۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰

چالش ادامه‌دار بی‌آبی در برازجان

معاون فرماندار دشتستان: مردم هر سه روز یک بار به آب دسترسی پیدا می‌کنند

جاده ورودی برازجان که در اعتراض به کم‌آبی، توسط شهروندان این منطقه به مدت 30 دقیقه بسته شده بود، روز یکشنبه بازگشایی شد.حدود بیست روز است که مردم شهر برازجان با کمبود شدید آب مواجه شده‌اند وهمین موضوع سبب شده اعتراضاتی نسبت به این موضوع شکل بگیرد. اولین بار در روزهای هفده و هجدهم تیرماه مردم برازجان با تجمع خواستار حل این مشکل شدند و بعد از این بود که در روز بیست و نهم تیرماه حدود هشتاد نفر از ساکنان به نشانه اعتراض ورودی شهر آتش روشن کرده و به مدت 30 دقیقه مانع رفت و آمد و هرگونه ترددی شدند. شهر برازجان مرکز شهرستان دهشستان در استان بوشهر قرار دارد و چند سالی است که مانند بسیاری از شهرهای کشور، متوسط بارندگی آن پایین آمده و در معرض خطر خشکسالی و کمی آب قرار گرفته است.

وعده حل مشکل آب

سید علی اکبر فاطمی نماینده مردم بوشهر در شورای عالی استان‌ها در خصوص تجمع روز یکشنبه می‌گوید: این کار باعث شد تا ساعتی اختلال در رفت وآمد شهروندان پیش آید که پس از مداخله فرماندار و مسوولان شرکت آبفای این شهرستان و پلیس موضوع خاتمه یافت و آرامش دوباره به شهر بازگشت. او همچنین اضافه می‌کند: مسوولان شهری برازجان قول دادند که بزودی به بحران آب رسیدگی کرده و آب مورد نیاز شهرستان را با آوردن آب از مناطق دیگر حل خواهند کرد. همچنین در این خصوص لقمان زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان توضیح می‌دهد که با پیگیری مسوولان، تا 24 ساعت آینده بخشی از آب آشامیدنی شهر برازجان تامین خواهد شد.  در همین رابطه هم فاطمی، به استعفای رییس اداره آب و فاضلاب بوشهر به  ناتوانی در حل مشکل آب اشاره کرده و می‌گوید: مردم استان بوشهر حق شان نیست که با داشتن نیرگاه اتمی بوشهر، گمرک، شیلات،نفت و گاز  و… در محرومیت بسر برده و این  همه رنج بی‌آبی و بی‌برقی را تحمل کنند. استانی که در اوج ثروت بسیاری از مردمش در فقر زندگی می‌کنند.

آب فقط سه روز یکبار

به گفته لقمان زاده هم اینک هر سه روز یک بار آب بین شهروندان برازجان توزیع می‌شود چراکه برای توزیع یک روز در میان آب بین مشترکین در شهر برازجان حداقل روزانه باید 27هزار متر مکعب آب از طریق خط آبرسانی تصفیه خانه بوشیکان وارد شبکه شود، این درحالی است که هم اینک روزانه بین 7تا 10هزار متر مکعب آب از خط آبرسانی کازرون استان فارس وارد شبکه توزیع می شود.  لقمان زاده می گوید: از 20روز گذشته هر شبانه روز یک چهارم جمعیت این شهر می توانند آبگیری کنند.

کم‌آبی سابقه دار

شهرستان دشتستان با بیش از 100هزار نفر جمعیت قطب کشاورزی استان بوشهر است و شهر برازجان مرکز این شهرستان در فاصله 65کیلومتری شرق بوشهر واقع شده است و مدتهاست که مسوولین استانی نسبت به کم بود آب در این استان هشدار داده و راه‌کارهای مختلفی برای آن ارایه داده بودند. مهرداد ستوده معاون عمرانی استاندار بوشهر درخواست جدای‌سازی آب شرب از آب فضای سبز را کرده و می گوید: تمام شهرداری‌های تابعه استان به هیچ وجه از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نکنند. وی با یادآوری این نکته که با کم‌آبی مواجه هستیم گفته بود: بدون شک گذر از این مرحله با همکاری شهرداران و دهیاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی و شهروندان و رعایت میزان مصرف بهینه و صرفه‌جویی به راحتی امکان‌پذیر است و این مهم به نحو مطلوب قابل مدیریت است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *