پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سهمیه‌بندی به بنزین برمی‌گردد

سهمیه‌بندی به بنزین برمی‌گردد





۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۳

سهمیه‌بندی به بنزین برمی‌گردد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: بازگشت کارت سوخت صرفا برای کاهش قاچاق است، احتمالا سهمیه ماهانه بیشتر از 60 لیتر خواهد بود

دولت به مجلس پیشنهاد داده در نیمه دوم سال جاری بنزین دونرخی شود.

در حالی که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت سه‌شنبه گفته بود «احتمال بازگشت کارت‌های سوخت وجود دارد اما این موضوع به معنای دونرخی شدن سوخت نیست» روز گذشته یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از پیشنهاد دولت برای دونرخی شدن بنزین خبر داد. غلامرضا شرفی به تسنیم گفت که دولت بسته پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده تا بودجه سال جاری بازنگری شود. به گفته او قرار است در این بررسی بخش‌های مربوط به منابع بررسی و کمبود منابع جبران شوند. او با تاکید بر اینکه در این پیشنهاد مطرح شده که درباره سهمیه‌بندی بنزین و یا دونرخی شدن نرخ آن در شش ماهه دوم سال جاری تصمیم‌گیری شود، گفته «اعضای کمیسیون انرژی مجلس نظرات کارشناسی خود را در این زمینه مطرح کردند که در حال بررسی است.» به گفته شرفی «کمیسیون انرژی و اکثر نمایندگان مجلس درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نگرانی دارند و معتقدند این موضوع باعث التهاب در جامعه می‌شود. بحث‌ها و تبادل‌نظر‌های جدی در پارلمان در این زمینه صورت گرفته که تا اواخر هفته جاری مطالب را در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

افزایش قاچاق سوخت

اگرچه زمزمه دونرخی شدن بنزین در دو ماه گذشته وجود داشته اما تاکنون جزییات طرح دولت برای تعیین نرخ دوم آن اعلام نشده. این در حالی است که سال گذشته دولت در بودجه 97 قصد داشت قیمت هر لیتر بنزین را از هزار تومان به هزار و 500 تومان برساند که با مخالفت مجلس روبرو شد. این بار اما به نظر نمی‌رسد نمایندگان با دونرخی شدن سوخت مخالفت کنند. چرا که با افزایش نرخ دلار، قاچاق سوخت هم در ایران زیادتر شده. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به «پیام ما» می‌گوید که هدف از دونرخی شدن بنزین، احیای کارت‌های سوخت است تا بتوانیم از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم. به گفته او با افزایش دو برابری دلار در بازار آزاد، تفاوت قیمت بنزین در ایران با دیگر کشورها به قدری زیاد شده که قاچاقچیان سوخت فعالیت خود را افزایش داده‌اند. این نماینده ادامه می‌دهد که با احیای کارت سوخت می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد.

مردم ضرر نمی‌کنند

آنطور که پورابراهیمی می‌گوید مجلس تلاش می‌کند مردم از دونرخی شدن بنزین ضرر نکنند. او در این باره توضیح می‌دهد که احتمال دارد سهمیه ماهانه سوخت که قبلا 60 لیتر بود، بیشتر تعیین شود تا مردم بتوانند به اندازه‌ای که نیاز دارند و معمول است، بنزین هزار تومانی دریافت کنند. اما برای کسانی که بیش از حد معمول بنزین مصرف می‌کنند، نرخ دومی تعیین می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نرخ دوم بنزین هم گفت که هنوز تصمیم در این باره نهایی نشده است.

خوب و بد بنزین دونرخی

پنجم تیرماه 1386 بود که بنزین در ایران دو نرخی شد و کارت سوخت مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه این اتفاق باعث شد میزان مصرف بنزین در سال 86 حدود 12 درصد کمتر از سال قبل باشد اما  در سال‌های بعد افزایش نرخ سوخت به 700 تومان، منجر به افزایش چشمگیر تورم در کشورمان شد. به طوری که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در سال 91 به دلیل نبود سیاست‌های انضباطی در حوزه ارز، نرخ ارز سه برابر و ارزش پول کشورمان یک‌سوم شد. وقتی این اتفاق رخ داد به‌جای اینکه قیمت سوخت به قیمت جهانی نزدیک شود، عملاً قیمت بنزین از قیمت جهانی کمتر هم شد.

***

در حالی شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس از ارائه پیشنهاد دو نرخی شدن بنزین از سوی دولت به مجلس خبر داده، اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفته که چنین پیشنهادی با عنوان لایحه از طرف دولت یا طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون انرژی ارائه نشده است. او البته تاکید کرده دولت اختیار دارد تا بنزین را سهمیه بندی کند و این موضوع از نظر قانونی منعی ندارد. به گفته او اگر تحریم‌ها عملی شود و مصرف بنزین هم بالا برود، دولت ناگزیر به مدیریت است. وی اضافه کرده که برای مدیریت هم کارت سوخت باید اجباری شده و سوخت سهمیه بندی شود و برای سهمیه بندی هم بنزین دو نرخی شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *