پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» در پیچ کمبود اعتبار

طرح استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» در پیچ کمبود اعتبار





۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲

طرح استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» در پیچ کمبود اعتبار

به‌رغم اهمیت قلعه تاریخی «فلک الافلاک»  همچنان طرح استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» با مشکلات جدی درزمینهٔ تخصیص اعتبار مواجه است. قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.طی سال‌های گذشته همواره موضوع ثبت جهانی«فلک الافلاک»به‌عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به‌رغم گذشت سال‌ها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می‌خورد.

طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال‌هاست که به دلایل مختلفی مسکوت مانده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار مسوولان ملی و استانی نیز مواجه شده تا نماینده ولی‌فقیه در لرستان بگوید که با استمرار بی‌توجهی‌ها این بنای عظیم به تلی از خاک تبدیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در آخرین اظهارات خود گفته بود که «متأسفانه به دلیل نبود اعتبار این طرح استحکام‌بخشی در نطفه خفه و رهاشده است. »

قاسمی گفت که  در این رابطه پیگیری‌هایی در حال انجام داریم و اگر امسال بتوانیم اعتباری بگیریم کار استحکام‌بخشی قلعه را آغاز می‌کنیم و اگر آسیبی به قلعه واردشده را ترمیم می‌کنیم.

آن طور که مهر نوشته وی در واکنش به اخبار و تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها درزمینهٔ ترک برداشتن دیوارهای فلک الافلاک، معتقد است که نمی‌توان به‌طورقطع گفت که قلعه «ترک برداشته است» اما نیازمند تعمیر، مرمت و بهسازی است . مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان درباره اعتبارات موردنیاز برای مرمت و استحکام‌بخشی فلک الافلاک می‌گوید: در بحث مرمت قلعه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار، عملیات استحکام‌بخشی آن آغاز خواهد شد.

قاسمی مرمت این بنای باستانی را ضروری می‌داند و یادآور می‌شود: قلعه فلک الافلاک سازه‌ای است که مربوط به دو هزار سال پیش بوده و در دوره قاجاریه یک بازسازی و مرمتی در آن صورت گرفته است، الآن از زمان مرمت جدی آن ۳۰۰ سال می‌گذرد؛ بنابراین قطعاً یکسری ایرادات جدی دارد. این اظهارات در حالی است که بارها در دیدارها و سفرهای مسوولان ملی درخواست تأمین اعتبار استحکام‌بخشی و مرمت فلک الافلاک مطرح‌شده است، مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی از جمله کسانی به شمار می‌رود که قول تخصیص اعتبار در خصوص مرمت این اثر تاریخی را داده بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *