پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر بیخ گوش « تنگه ارغوان »

خطر بیخ گوش « تنگه ارغوان »





۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷

خطر بیخ گوش « تنگه ارغوان »

ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان  به بهانه ایجاد پارک مصنوعی مورد تعرض قرار گرفت

ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان ایلام، به بهانه ایجاد یک پارک مصنوعی مورد تخریب قرار گرفته است و در چند روز اخیر خبر ساز شده است.

پروژه تعریض و تخریب در ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان ایلام به بهانه ایجاد یک پارک مصنوعی معضل جدیدی است که گریبان جنگل‌های مریض زاگرسی را گرفته است. رحیم ملک‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه در این باره گفته است: در شرایطی که عوامل مختلفی همچون ریزگردها،‌خشکسالی، آفات و آتش‌سوزی، نفس جنگل‌های استان ایلام را به شماره انداخته است تیغ تیز لودر بی‌تدبیری به جان ذخیره‌گاه جنگلی تنگه ارغوان افتاده است. هرچند گردشگری در مناطق حفاظت شده و دارای ارزش طبیعی با ملاحظاتی همراه است اما پروژه توسعه در واقع به معنای سیمان‌کاری است که موجب قطع درختان بلوط در این ذخیره‌گاه شده است اما با سکوت مسوولان اداره منابع طبیعی و محیط زیست استان این پروژه مخرب پیش رفت. در همین رابطه عبدالی معاون فنی محیط زیست ایلام به پیام ما می‌گوید: تپه ارغوان محل گردشگری و تفرج مردم ایلام است و نیاز بود که در این منطقه تسهیلات بیشتری ایجاد شود ، به همین دلیل منابع طبیعی تصمیم گرفت امکانات رفاهی و گردشگری از جمله آلاچیق و فضای استراحت را در منطقه ایجاد کند، البته این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است و هنوز محیط زیست استان به آن مجوز نداده است.

تاکنون فقط جاده تنگه ارغوان بهسازی شده است

عبدالی می‌گوید: تاکنون هیچ اقدامی در زمینه احداث پارک در تنگه ارغوان صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، بهسازی جاده این منطقه است. البته گفتنی است که اجازه تعریض این جاده داده نشده است و فقط جاده در حال بهسازی است چراکه جاده‌ای 70_80 ساله است و محل تردد چندین دهکده است. عبدالی در واکنش به موضوع کندن تعدادی درخت در این منطقه پاسخ می‌دهد: هیچ درختی در منطقه تنگه ارغوان قطع نشده است و تنها ریشه بعضی از درختان را که به دلیل قرار گرفتن در لبه بلندی بیرون زده بود را حایل گذاری کرده‌اند.

پارک مصنوعی نیست بلکه از جنس منطقه است

محمد درویش فعال محیط زیست در خصوص ایجاد پارک مصنوعی در دل جنگل طبیعی تپه ارمغان ایلام در اینستاگرام خود می نویسد: در کجای دنیا سراغ دارید که یک رویشگاه طبیعی جنگلی را به کمک عملیات سازه‌ای بخواهند زیباتر کنند؟چه چیزی از خود طبیعت زیباتر است؟ در حالی بسیاری نسبت به ایجاد پارک مصنوعی در دل جنگل طبیعی واکنش نشان می‌دهند که عبدالی می گوید اسم پارک مصنوعی را روی آن نزارید و به جای آن بگویید پارک بوم گردی  چراکه : این آلاچیق‌ها از جنس منطقه هستند و قرار است با حفظ تمامی شرایط طبیعی باشد.البته در محیط زیست هنوز این طرح را تصویب نکرده‌ و در حال بررسی آن هستیم.

فرماندار ایلام: کمبود فضای سبز داریم

سایت خبری تحلیلی ساعت 24 می نویسد،  بسطامی فرماندار ایلام در جلسه‌ای با حضور مردم و فعالان محیط زیستی و مسولان منابع طبیعی و محیط زیست گفته است: ما در ایلام با کمبود سرانه فضای سبز روبرو هستیم و درواقع این پروژه برای دسترسی آسان به پارک جنگلی ارغوان تعریف شده است اما سوال اینجاست که ایجاد یک پارک مصنوعی در دل یک ذخیره‌گاه جنگلی چه توجیهی می‌تواند داشته باشند. در توییتر هم تعدادی از کاربران با واکنش نشان دادن به این موضوع نوشتند: «دو ماه پیش که رفته بودم ایلام شهر روز جمعه خلوتی را می‌گذراند؛ چون تمام مردم به تنگه ارغوان جنگل ارغوان آمده بودند مثل همیشه. مهمان ناخوانده این روزها اما ماشین‌آلات سنگینی بود که هجوم آورده بودند.» همچنین یکی دیگه از کابران نوشت: «صدای تنگه ارغوان باشید که در معرض دستبرد به طبیعتش و موجودیت آن در خطر است. به بهانه گردشگری میخواهند زیبایی فطری طبیعی آن را نابود و با اقداماتی مصنوعی جایگزین کنند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *