سایت خبری پیام ما آنلاین | تغییر در کابینه جدی شد

تغییر در کابینه جدی شد





۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۱۷

تغییر در کابینه جدی شد

تغییر در کابینه دوازدهم جدی‌تر از همیشه شده است.

در حالی که یک ماه گذشته بحث‌ تغییر و یا ترمیم کابینه با واکنش‌های مبهمی از سوی دولت مواجه می‌شد، روز گذشته رییس دفتر رییس جمهور این تغییر را قطعی دانست. محمود واعظی پس از جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که اعضای محترم کابینه با توجه به شرایط جدید خروج آمریکا از برجام باید برنامه‌های خوبی داشته باشند. اطمینان خاطری که رهبری به دولت دادند قوت قلبی برای ما بود. همه این‌ها می‌طلبد که بخشی از اعضای کابینه که رییس جمهور مشغول فکر و تامل درباره آن‌ها هستند، در زمان لازم تغییر کنند. به گزارش ایسنا او البته اضافه کرده که هنوز مشخص نیست چند وزیر تغییر می کنند. ایرنا هم به نقل از وی نوشت که «یکی از این تغییرات در تیم اقتصادی است.»

گلایه‌ها حکم اخراج 

را امضا می‌کند

در حالی رییس دفتر رییس جمهور تغییر در کابینه را به نوعی قطعی عنوان کرده که در یک ماه گذشته بحث‌های زیادی بر سر این موضوع شده بود. از جمله نامه 187 نماینده مجلس به روحانی برای ترمیم تیم اقتصادی دولت. با این حال دولتی‌ها به این بحث‌ها پاسخ واضحی نمی‌دادند. همانطور که هفتم تیر امسال واعظی در این رابطه گفته بود که «رییس جمهور درباره ترمیم کابینه فکر و اگر نیاز باشد مشورت می‌کنند اما هنوز این تغییرات قطعی نشده است.» این در حالی بود که رییس جمهور کشورمان پیش از این دو بار به طور مستقیم از برخی اعضای کابینه دولت دوازدهم انتقاد کرده بود. او یک اردیبهشت از روزه سکوت برخی وزرا و نهم اردیبهشت از ناامیدی برخی اعضای کابینه گلایه کرد. گلایه‌هایی که حالا با تشدید نابسامانی اقتصادی می‌توانند حکم خروج برخی اعضای کابینه را امضا کند.

پیش‌دستی دولت

 اظهارنظر اخیر واعظی در حالی است که روز سه‌شنبه محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «گفته می‌شود رییس جمهور می‌خواهد از طریق مجلس کابینه را تغییر دهد» گفت که «اینطور نیست.» این شائبه از آنجایی پیش آمد که به دنبال افزایش قیمت ارزهای خارجی و برخی کالاها، گروه زیادی از فعالان سیاسی و اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس خواستار انجام تغییراتی در کابینه شدند اما پاسخی از دولت دریافت نشد.  به همین دلیل برخی نمایندگان از آغاز استیضاح وزرا بعد از تعطیلات تابستانی مجلس خبر دادند. وزرای علوم، کشور، اقتصاد، کشاورزی، رفاه و راه، افرادی هستند  که در تیررس مجلس قرار گرفتند. به نظر می‌رسد در این شرایط، حسن روحانی که روزهای سختی را چه از نظر بر هم  خوردن برجام و فشار آمریکا به ایران و چه از نظر تلاطم بازار در داخل کشور، پشت سر می‌گذارد، نمی‌خواهد اجازه دهد در یک سالگی دولت دومش، پیه استیضاح را به تنش بمالد.

چه کسانی می‌روند؟

اگرچه تا زمانی که به طور رسمی از سوی دولت نام افرادی که از کابینه می‌روند اعلام نشده اما همانطور که واعظی تایید کرده، تغییر در تیم اقتصادی دولت قطعی است. به خصوص که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان در ماه‌های اخیر خواستار تغییر در این تیم شدند. کرباسیان، وزیر اقتصاد و سیف، رییس کل بانک مرکزی از جمله کسانی هستند که احتمال تغییرشان زیاد است. زمزمه تغییر محمد شریعتمداری، وزیر صنعت به این دلیل که به دستور روحانی برای انتشار نام ارز بگیران وارد کننده خودرو بی‌توجهی کرد، به گوش می‌رسد. تغییری که البته گفته می‌شود نقش واعظی در آن پررنگ است. براساس گمانه‌زنی رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، آخوندی، وزیر راه و حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دیگر گزینه‌هایی هستند که احتمال تغییر آن‌ها وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *