سایت خبری پیام ما آنلاین | خاموشی تا دو هفته آینده ادامه دارد

خاموشی تا دو هفته آینده ادامه دارد





۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۶

مدیرعامل شرکت توانیر:

خاموشی تا دو هفته آینده ادامه دارد

به دنبال قطعی‌های موقتی برق در استان‌های مختلف، مدیرعامل شرکت توانیر گفت این خاموشی‌ها حداکثر تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت.

به گفته آرش کردی ، افزایش مصرف برق با بالارفتن دمای هوا مرتبط است و همین افزایش، سبب قطعی برق می‌شود، از این رو بنا بر پیش بینی سازمان هواشناسی، شدت گرما تا دوهفته آینده در کشور پایدار است و پایان قطعی برق نیز احتمالاً پس از این مدت خواهد بود. 

کاهش بارندگی‌ها، موثر در افزایش خاموشی

کردی خاموشی‌های امسال را به دو عامل کاهش بارندگی‌ها و پایین آمدن ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی و همچنین افزایش مصرف برق از سوی مردم به دلیل بالا رفتن دمای هوا مرتبط می‌داند و می‌گوید: «سال پیش تا ۹۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برقابی استفاده کردیم و امسال ظرفیت استفاده از آنها بیش از پنج هزار مگاوات کاهش یافته است، همچنین در زمان اوج مصرف تابستان سال 96 بیش از 55 هزار مگاوات برق مصرف شد که این میزان هم اکنون به 57 هزار مگاوات افزایش یافته است.»  همچنین به گفته همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، کمبود آب در پشت سد‌ها باعث شد تا ما امسال ۵ هزار مگاوات توان تولید خود را از دست بدهیم. او معتقد است: «بایستی توازنی بین تولید انرژی و ذخیره سد‌ها صورت بگیرد که این توازن نیز بستگی دارد به اینکه در پشت سد‌ها آب لازم و مناسب موجود باشد.»

علت خاموشی‌های خلاف برنامه و صادرات برق در زمان بی‎برقی

با وجود اعلام جداول خاموشی، در تعدادی از شهرها و مناطق ،خاموشی منطبق بر جدول رخ نداده است و همین موضوع نارضایتی بسیاری از مردم را در پی داشت. کردی در توضیح این مشکل پیش آمده می‌گوید: « تغییر برنامه قطعی برق به جهت حوادث غیرمترقبه‌ای است که در شبکه اتفاق می افتد و پیش بینی آن از قبل میسر نیست، اما به شرکت های توزیع ابلاغ شده است که برای اعمال خاموشی طبق برنامه مشخص شده اقدام کنند.» حائری نیز در پاسخ به این ایراد وارد شده همین دلیل را بیان کرده و می‌گوید: « تمام سعی و تلاش ما این است که برنامه‌های احتمالی خاموشی طبق جداول انجام شود و اگر تغییراتی در جداول به‌وجود آمده باشد، دلیل آن حوادثی است که در داخل شبکه رقم خورده و از قبل پیش بینی این حوادث میسر نیست.»

از صادر کننده به وارد کننده برق تبدیل می‌شویم

 این برای اولین بار است که قطع برق در تابستان در کشورمان به مرحله بحران نزدیک شده است.  اگرچه سال گذشته هم در دو روز رکورد مصرف برق در تاریخ کشورمان شکست اما خاموشی گسترده‌ای رخ نداد. یکی از دلایلی که در فضای مجازی و در بین مردم برای این رخ داد عنوان می‌شود، صادرات گسترده برق به کشورهای همجوار است که مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به این ابهام می‌گوید: «در حال حاضر در زمان پیک مصرف داخل کشور صادرات برق به خارج از کشور نداریم، بلکه برای کمک به شبکه 300 تا 400 مگاوات برق نیز واردات داریم. به گفته حائری نیز اگر مدیریت مصرف بخوبی انجام نشود، قطعاً چند سال دیگر به بحران بر خواهیم خورد و مجبور می‌شویم که فقط واردات برق داشته باشیم. معاون وزیر نیرو نیز به برخی اخبار مبنی بر اینکه توافقنامه پاریس باعث شده که در شبکه برق رسانی اختلال ایجاد شود، اشاره کرده و می‌گوید:« بنده به نمایندگی از وزارت نیرو صریحاً عرض می‌کنم که هیچگونه الزامی در این توافقنامه برای محدودیت صنعت برق کشور وجود ندارد و اقدامات کنونی ما برای راندمان، ارتقای واحدها، برنامه‌های محیط زیستی و.. به هیچ وجه مرتبط با توافقنامه پاریس نیست و در دست انجام است.»

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *