پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سریال ادامه‌دار آبیاری سبزیجات با فاضلاب

سریال ادامه‌دار آبیاری سبزیجات با فاضلاب





۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶

سریال ادامه‌دار آبیاری سبزیجات با فاضلاب 

 

سرپرست شبکه بهداشت کهگیلویه: آب کشاورزی با فاضلاب مخلوط شده است

آبیاری مزارع سبزیجات با فاضلاب، هر بار در شهری رسانه‌ای می‌شود و اینبار  از روستای کهگیلویه و بویر احمد این خبر به گوش می‌رسد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: مردم روستای «چاهبری» کارشان سبزیکاری است که در گذشته سبزیکاری آنها مشکلی نداشت اما مدتی است که آب کشاورزی با فاضلاب خانگی مردم مخلوط شده است.کورش داوری، در پاسخ به این سوال که استفاده از فاضلاب برای سبزیکاری در روستای «چاهبری» صحت دارد، افزود: بله این موضوع را خودمان در شورای سلامت شهرستان مطرح کرده‌ایم و در دستور کار این شورا قرار گرفت. وی اظهار کرد: سه مورد نمونه برداری انجام شده که دو بار منفی بوده اما با همه این اوصاف مقرر شد که فرمانداری، بخشداری و دهیاری ورود کنند تا مسیر آب کشاورزی از فاضلاب خانگی جدا شود.سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: تا ورودی روستا آب کشاورزی مشکلی ندارد اما بعد از روستا مشکل دارد که به جد دنبال این مساله هستیم و یک گام عقب نشینی نخواهیم کرد البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار بنده نیست و نیازمند همکاری فرمانداری و سایر دستگاههای مرتبط است. داوری تصریح کرد: با هرگونه موردی که برای سلامت مردم مضر باشد به شدت برخورد خواهیم کرد اما جنبه اجتماعی این مساله در اختیار ما نیست.وی در خصوص ایجاد چاه جذبی و هدایت فاضلاب از سوی مردم روستا ادامه داد: عده ای از مردم در این زمینه همکاری کردند که چاه حفر کنند اما عده ای همکاری لازم را نداشتند که از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است. وی در پاسخ به این سوال که ایا آب مورد استفاده برای آبیاری سبزی کاری آلوده است یا نه؟ عنوان کرد: آزمایش های صورت گرفته و ارسالی به شیراز نشان از سالم بودن آب دارد اما آب بعد از خروجی روستا آلوده بوده که بیانگر ارتباط منبع آب با یک آلاینده را نشان می دهد.

وقتی سبزیجات، تهدید کننده 

سلامت می‌شوند

درست مثل یک کابوس، ماجرای آبیاری سبزیجات با آب‌های آلوده، هر از گاهی خواب راحت مردم یک شهر کشورمان را تا مدتی برهم می‌زند و بعد از ورود مسوولان آن شهر به ماجرا، بساطش را تا مدتی! جمع می‌کند و در شهری دیگر جولان می‌دهد.کابوسی که خیلی وقت‌ها رنگ واقعیت هم می‌گیرد و با انواع و اقسام بیماری‌های خطرناک، به سفره‌های غذایی مردم- سفره‌هایی که قرار است سالم باشند- راه پیدا می‌کند و خبرهایش یکی یکی در رسانه‌ها درج می‌شود.‌آنطور که تابناک گزارش می‌دهد یافته‌های محققان حوزه سلامت و بهداشت همواره بر اهمیت استفاده از سبزیجات در کاهش بیماری‌ها و تاثیر عمده آن در حفظ سلامت بدن تاکید دارد اما در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که سبزیجات در صورتی که به شیوه صحیحی کشت نشوند نه تنها موجب دفع امراض و حفظ سلامت بدن نمی‌شوند بلکه تبدیل به عامل تهدید‌کننده‌ای برای سلامت انسان خواهد شد.سبزیجاتی که با فاضلاب تغذیه می‌شوند جایی در رژیم سلامت ندارند چراکه آلاینده‌های غیرمیکروبی که به این واسطه وارد سبزیجات می‌شوند حتی در اثر حرارت پخت غذا هم از بین نمی‌روند و این در حالی است که بسیاری از سبزیجات به صورت خام مصرف می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *