پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روسیه جایگزین غرب در نفت ایران

روسیه جایگزین غرب در نفت ایران





۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۵

روسیه جایگزین غرب در نفت ایران

ولایتی پس از دیدار با پوتین: روابط نفتی ایران و روسیه می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند

تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا در جهت منزوی کردن کشورمان ادامه دارد.

پس از خروج آمریکا از برجام، ایران رایزنی‌های خود با کشورهای جهان را افزایش داده است. از جمله آنکه پس از سفرهای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به چین، روسیه، هند و بلژیک، چند فرستاده ویژه از سوی دولت ایران به برخی کشورها سفر کردند تا مواضع ایران در خصوص سیاست‌های اخیر آمریکا را اعلام کنند. یکی از این فرستاده‌های ویژه، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل بود. او روز چهارشنبه به روسیه، که همواره روابط استراتژیکی با ایران داشته، سفر و پنج شنبه با  پوتین دیدار کرد.  او در این دیدار علاوه بر رساندن پیام رییس جمهور و رهبر انقلاب به رییس جمهور روسیه، درباره آینده روابط ایران و روسیه رایزنی کرد.

روسیه جانشین غرب در نفت

یکی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در دیدار فرستاده ویژه رییس جمهور ایران با پوتین، مساله تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام بود. در حالی که شرکت نفتی توتال اعلام کرده به‌دلیل این تحریم‌ها چاره‌ای جز ترک ایران ندارد، روسیه برای پر کردن جای این شرکت بزرگ نفتی اعلام آمادگی کرده است. به گفته ولایتی آمارهایی که پوتین در این جلسه ارائه کرده، حاکی از این است که روابط نفتی ایران و روسیه می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند. مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل اضافه کرده که «روسیه  می‌تواند به خوبی جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کردند.» ولایتی همچنین گفته است که در همین رابطه یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ چهار میلیارد دلار بسته و یا در حال انعقاد است که به‌زودی عملیاتی خواهد شد. دو شرکت مهم نفتی دیگر روسیه یعنی روس نفت و گازپروم نفت هم صحبت‌هایی را برای انعقاد قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار انجام داده‌اند.

مذاکره هسته‌ای 

به گفته ولایتی، مذاکره درباره همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه از دیگر محورهای مذاکرات میان او و پوتین بوده است. وی با بیان اینکه در حوزه هسته‌ای یک راکتور هزار مگاواتی را به کمک روس‌ها تاسیس کرده‌ایم و دو راکتور دیگر در حال ساخت است، گفته «آقای پوتین از جزییات مراحل مختلف عملیاتی آن اطلاع داشت. بنده مطلبی را مطرح کردم که در تاسیس راکتورهای ۱۰۰ مگاواتی و ۳۵ مگاواتی در کرانه‌های جنوبی به‌خصوص در منطقه مکران که نیاز به برق و آب شیرین‌کن داریم، انتظار داریم روس‌ها انتقال تکنولوژی انجام بدهند. در این صورت در آینده نه‌چندان دور سازمان انرژی اتمی ما می‌تواند راکتورهای کوچک در سراسر جنوب برای جبران کمبود آب تاسیس کند.» مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل همچنین با بیان اینکه دو طرف از توسعه همکاری‌ها در زمینه راه آهن رضایت داشتیم، توضیح داد که «طی 10 روز گذشته مقدمات برقی کردن راه آهن اینچه برون-گرمسار در شهر ساری مقدمات آن فراهم شد و آقای پوتین اعلام آمادگی کردند تا در بقیه حوزه‌های راه‌آهن نیز سرمایه گذاری کنند که تکیه آن‌ها بر روی کریدور شمال به جنوب از سن پترزبورگ به چابهار بود و این خط برای حمل کالا از آسیای جنوب شرقی چهل درصد صرفه جویی در هزینه و وقت را به همراه دارد.»

در شرایطی که ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشورهای کوچک و بزرگ افزایش داده، امریکا همچنان امیدوار است که با همراه کردن برخی کشورهای منطقه، در منزوی کردن ایران به موفقیت برسد.  در همین رابطه چهارشنبه گذشته یک مقام وزارت امور خارجه امریکا از لابی‌گری هیأتی امریکایی برای افزایش فشار بر ایران در سفر به  کشورهای منطقه خبر داده بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید تنها ۴۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شده است

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

مدیریت مخزن آب سدها در زمان وقوع سیل

مدیریت مخزن آب سدها در زمان وقوع سیل

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *