پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امپراطوری عصر آهن خاورمیانه در انتظار ثبت جهانی

امپراطوری عصر آهن خاورمیانه در انتظار ثبت جهانی





۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸

امپراطوری عصر آهن خاورمیانه در انتظار ثبت جهانی

محوطه و تپه باستانی «حسنلو» بزرگترین امپراطوری عصر آهن در خاورمیانه و یکی از مراکز تمدن ماناهاست؛ اثری که در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد و باستان شناسان قدمت ابنیه موجود در آن را حدود 800 تا هزار و 400 سال قبل از میلاد تخمین می زنند. به گفته مدیر پایگاه ملی منطقه تاریخی حسنلو از سال 1334 که کاوش در این منطقه شروع شده، حدود هفت هزار و 500 اثر باستانی از جنس مفرغ، استخوانی و سفال کشف شده است. 

حسن شیری ادامه داد: تالارهای بزرگ و ستون دار، ایوان‌های دراز و اتاق‌های کوچک و بزرگ و آثار سنگی که در این بنا قابل رویت بوده، بقایای معماری مربوط به دوره های چهارم و پنجم است که حدود سه هزار سال قدمت دارد. 

وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی از سال 1382 شمسی جهت انجام مطالعات علمی و فنی به پایگاه ملی تبدیل شده است و در حال حاضر در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد. 

مدیر پایگاه ملی حسنلو با اشاره به اینکه پرونده این اثر جهت ثبت در یونسکو آماده است، بیان کرد: هر کشور سالانه فقط یک اثر جهت ثبت به یونسکو پیشنهاد می دهد و پرونده تپه باستانی حسنلو در لیست انتظار قرار دارد. 

شیری با تاکید بر اینکه گردشگران از ساعت 9 تا 19 می توانند از این اثر باستانی بازدید کنند، افزود: از سال 1392 شمسی نیز موزه ای در کنار این مجموعه تاریخی راه اندازی شده و 124 اثر کشف شده از تپه حسنلو در آن به نمایش گذاشته شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *