پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کلانتر محیط زیست تسلیم توسعه کاریکاتوری

کلانتر محیط زیست تسلیم توسعه کاریکاتوری





۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹

کلانتر محیط زیست تسلیم توسعه کاریکاتوری

 

رییس سازمان محیط زیست: توسعه را به اندازه محیط زیست جدی بگیریم

در حالیکه بسیاری از فعالان محیط زیست و مسوولین از جمله معاون رییس جمهور، محیط زیست را بر توسعه مقدم می‌داند و از آثار غفلت از این موضوع یاد می‌کند، رییس سازمان محیط زیست بر جدی گرفتن توسعه تاکید دارد.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست جمعه 15 تیرماه در جلسه شورای برنامه ریزی استان گیلان، با بیان اینکه سدسازی در گیلان و مازندران با رعایت ملاحظات زیست محیطی از نظر من هیچ مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: باید توسعه را به اندازه محیط زیست جدی گرفت.

حمایت کلانتری از سدسازی

کلانتری در حالی با گفته‌های خود مجوز جدیدی را برای سدسازی صادر می‌کند که اسماعیل کهرم فعال محیط زیست معتقد است: صنعت سدسازی از عوامل اصلی تخریب محیط زیست است و به همت برخی از مسوولان کشور که خود را امروز قهرمان صنعت ساخت و ساز سدها می دانند،  بسیاری از دشتها، باغها، روستاها و درختان از بین رفته و آسیب جدی به محیط زیست کشور وارد شده است. به گفته کهرم، صنعت سد سازی اثرات منفی خود را در تمام دنیا نمایان کرده و کشورهای بزرگ دنیا که رشد این صنعت را در اختیار داشته اند با روآوری و توجه به محیط زیست و کنترل سدهای ساخته شده به دنبال استفاده بهینه و اصولی از محیط زیست هستند. در همین رابطه ایسنا در گزارشی آورده است اثرات منفی و فشار گروه‌های زیست‌محیطی در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا موجب شد تا برخی سدها تخریب شود؛ برداشتن سد از روی رودخانه Elwha در واشنگتن نمونه‌ای از این تخریب است و به دنبال آن در سال ۲۰۱۴ آخرین سد بر روی این رودخانه برداشته شد. این جنبش محدود به آمریکا نیز نشده و امروز چین نیز پروژه‌های بزرگ سدسازی خود را تعطیل کرده است. البته در این میان فعالان محیط زیست به مخالفت کامل با سدسازی نمی‌پردازند.کهرم می‌گوید من مخالف سد سازی نیستم و نمی‌گویم که سد ساخته نشود: در سد سازی باید مطالعات دقیقی وجود داشته باشند و کسانی که سد را احداث می کنند باید ببینند که در آینده چیزی که نابود می شود بخشی از هویت یک منطقه است. 

مقدم دانستن توسعه بر مسایل محیط زیستی از سوی کلانتری

مدتهاست که در کشور ما توسعه بدون توجه به ملاحظات محیط زیستی در حال پیشروی است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است تا جایی که جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در مراسم یازدهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست، ضمن انتقاد از بی توجهی به محیط زیست، توسعه را بدون پرداختن به مسائل زیست محیطی بیهوده می‌داند و می‌گوید: «محیط زیست مساله‌ای نیست که بخواهیم از سر بی دردی به آن بپردازیم؛ این مساله، درد جامعه و از نخستین اولویت های کشور است و باید نگاهمان را نسبت به محیط زیست اصلاح کنیم . به گفته جهانگیری، امروز دیگر روشن شده است که پیشاپیش همه مشکلاتی که کشور ما و کشورها با آن روبرو هستند مساله بحران‌های زیست محیطی است که اگر به صورت جدی به مسائل زیست محیطی توجه نشود کشور با مسائل پیچیده‌ای در آینده روبه رو خواهد شد چرا که مساله زیست محیطی دیگر یک مساله زینتی و مساله ای که از سر بی دردی بخواهیم به آن بپردازیم نیست بلکه درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته است . به همین دلیل جزو نخستین اولویت‌های کشور است و اگر از آن غفلت کنیم نه تنها به این مساله آسیب می رسد بلکه همه مسائل جامعه در معرض خطر قرار می گیرد. » محیط زیست در حالی از سوی جهانگیری جدی گرفته می شود که انتظار می‌رود کلانتری در سمت ریاست سازمان محیط زیست پیشگام توجه به مسایل زیست محیطی باشد در حالیکه می‌بینم او در این بین، جانب توسعه را گرفته و ضمن حمایت از سدسازی‌ها، می‌گوید: «بایدتوسعه را به اندازه محیط زیست جدی گرفت.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *