پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نیازمندان چشم انتظار مهر دولت

نیازمندان چشم انتظار مهر دولت





۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۹:۱۷

نیازمندان چشم انتظار مهر دولت

سه ماه از ابلاغ قانون واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده است

مددجویان کمیته امداد همچنان در انتظار اجرایی شدن قانون واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر به نیازمندان هستند.

براساس بند هـ تبصره 10 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده تا 50 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده یا نیمه تمام که متقاضی ندارند، برای تحویل به نیازمندان، به کمیته امداد و سازمان بهزیستی واگذار کند. این قانون در اسفند ماه 96 از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده اما با گذشت سه ماه و نیم از سال جدید، هنوز واگذاری صورت نگرفته است.

انتقاد فتاح

در همین رابطه پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از تعلل دولت در تصویب آیین نامه‌های مربوط به این قانون انتقاد کرد. او به خبرگزاری خانه ملت گفت که «اکنون بیش از سه ماه از سال جاری گذشته اما هنوز دستور العمل واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به مددجویان در دولت مصوب نشده است.» به گفته این مقام مسوول وزارت‌خانه راه و شهرسازی باید دستورالعملی در این باره تهیه کند اما هنوز این اتفاق رخ نداده. فتاح اضافه کرده که پس از تهیه دستور العمل اجرای قانون مذکور از سوی وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون مربوطه دولت باید به چکش کاری این موضوع بپردازد، بنابراین اجرایی شدن قوانین در این حوزه منوط به تصویب در صحن علنی دولت است. 

ارائه آیین‌نامه پیشنهادی

بر اساس بند هـ تبصره 10 قانون بودجه،  آیین‌نامه اجرایی واگذاری مسکن‌های مهر بدون متقاضی به نیازمندان  می‌بایست «یک ماه» پس از تصویب قانون بودجه، از سوی وزارت‌  راه و شهرسازی و امور اقتصاد دارایی با همکاری بانک مرکزی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد. از آنجایی‌که 25 اسفند قانون بودجه کشور مصوب شد، تا پایان فروردین 97 می‌بایست این آیین‌نامه تهیه شود که این کار صورت نگرفته و صدای کمیته امداد را درآورده است. البته 16 اردیبهشت امسال سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه پیشنهادی خود در این رابطه را به هیات وزیران ارائه کرد اما خبری از نتیجه آن در دست نیست.

حمایت دولت از نیازمندان

اگرچه در زمینه واگذاری مسکن مهر بدون متقاضی به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد از سوی دولت هنوز کار جدی انجام نشده اما نباید از یاد برد دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت از مستمندان کارنامه قابل دفاعی داشته. به طوری که رییس کمیته امداد بهمن 96 در این رابطه گفت که «دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی، کار بزرگی برای مستمری مددجویان تحت پوشش این نهاد و همچنین بهزیستی انجام داد که طی 39 سال قبل، بی‌سابقه بوده است.» اشاره فتاح به سه برابر شدن مستمری مددجویان در سال 96 است. فروردین این سال بود که دولت به سه برابر شدن یارانه مستمری‌بگیران رای داد. از این تاریخ ۹۵ هزار تومان به منابع یارانه خانوارهای یک نفره افزوده شد و مجموع دریافتی آن به ۱۹۳ هزار تومان افزایش یافت. برای خانوارهای دو نفره مجموع مبلغ دریافتی با افزایش یارانه ۱۸۹ هزار تومانی به ۳۴۰ هزار تومان رسید. برای خانوارهای سه نفره نیز افزایش یارانه نقدی ۲۵۳ هزار تومان عنوان شد که با این رقم مجموع دریافتی آنها ۴۶۰هزار تومان بوده است. در خانوارهای چهار نفره افزایش یارانه‌ها معادل ۳۳۷ هزار تومان شد و مجموع دریافتی به ۵۹۸ هزار تومان رسید. همچنین برای خانوارهای پنج نفره و بیشتر، افزایش یارانه‌ها معادل ۴۶۵ هزار تومان و جمع دریافتی برای خانوار پنج نفره معادل ۶۹۰ هزار تومان شد.

اگرچه دولت تدبیر و امید با سه برابر کردن مستمری مددجویان کمیته امداد در سال 96 توانست کاری که در دولت‌های پیشین مغفول مانده بود ، انجام دهد اما تعلل در اجرایی کردن قانون واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به نیازمندان، صدای رییس کمیته امداد را درآورده است. پرویز فتاح در این خصوص می‌گوید که  اکنون بیش از سه ماه از سال جاری گذشته اما هنوز دستور العمل واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به مددجویان در دولت مصوب نشده است. به گفته او وزارت‌خانه راه و شهرسازی باید دستورالعملی در این باره تهیه کند اما هنوز این اتفاق رخ نداده و اجرای این قانون معطل مانده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *