پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطعی برق در تابستان جدی‌تر از همیشه

قطعی برق در تابستان جدی‌تر از همیشه





۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲

 قطعی برق در تابستان جدی‌تر از همیشه

در روزهای گذشته، تهران، سمنان، اصفهان و.. با قطعی پراکنده و چند ساعته برق مواجه شدند

شروع تابستان و گرمای هوای این روزها با قطعی برق در چند شهر همزمان شده و صدای اعتراض مردم را بلند کرده است.
در چند روز اخیر مردم شهرهای تهران، سمنان، اصفهان، بندرعباس و کرج با قطعی پراکنده و چندساعته برق مواجه شده‌اند. این خاموشی‌ها که بدون اطلاع قبلی صورت گرفته، مشکلاتی را برای ساکنین این شهرها ایجاد کرده است. مردم و کارشناسان دلایل مختلفی برای این خاموشی‌های بدون دلیل بیان می‌کنند. در همین رابطه علیرضا رحیمی نماینده تهران، ری و شمیرانات در توییتی نوشت: «بخشی از قطعی برق به عدم ترخیص فیدرها و تجهیزات پستهای برق و ترانسها از گمرکات بدلیل عدم توان وزارت نیرو در پرداخت حقوق گمرکی مربوط میشود. گمرک نیز از حقوق و عوارض گمرکی نمی تواند صرفنظر کند. وزارت نیرو ۲۲ هزار میلیارد تومان به بخشهای مختلف از جمله پیمانکاران بدهی دارد.» که البته مسوول روابط عمومی توانیر این موضوع را تایید نکرد.

واکنش مردم نسبت به قطع برق در توییتر

 

در این میان بسیاری معترضند که چرا این خاموشی‌ها از قبل اطلاع رسانی نمی‌شود. در همین رابطه در توییتر، مردم با هشتگ #قطعی_برق اعتراض خود را در این خصوص بیان می‌کنند. کاربری در توییتر نوشت: «تکرار #قطعی_برق به حدی رسیده که همسایه‌ از ترس گیر افتادن، هر بار قبل از سوار آسانسور شدن با صدای بلند می‌گه من تو آسانسورم» همچنین کاربر دیگری با اعتراض نسبت به قطعی همزمان آب و برق نوشت: « آب خونه با پمپ به طبقه ما می‌رسه. این چند روز برق و آب با هم نداریم.» همچنین کاربر دیگری از مشکل درمانگاه‌های بدون برق اضطراری نوشت: « می‌دونین وقتی برق بی خبر قطع می‌شه، زن حامله تو آسانسور بمونه یعنی چی؟نمیدونن هنوز خیلی از درمانگاه‌ها برق اضطراری ندارن، وسط عمل، وسط دیالیز برق قطع میشه؟» در همین رابطه حائری معاون وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اعلام خاموشی‌ها به مردم وجود ندارد؟ گفته است: «تاکنون خاموشی برنامه ریزی شده در دستور کار قرار نداده ایم که ساعت های خاموشی مشخص باشد اما مذاکراتی در این زمینه با شرکت‌های توزیع برق داشته ایم و از آنجا که مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی توان برای قطعی های موقتی پیش بینی داشت. »
11تیرماه، رکورد دارمصرف برق کشور

آنطور که تسنیم گزارش می‌دهد بر اساس آمار رسمی ثبت‌شده در شرکت مدیریت شبکه برق ایران، (یازدهم تیرماه 97) در ساعت 16 و 38 دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای برق به‌میزان 56 هزار و 672 مگاوات، رکورد جدیدی در تاریخ مصرف برق کشور به‌ثبت رسید. پیش از این، هشتم مردادماه سال گذشته با ثبت مصرف لحظه‌ای 55 هزار و 443 مگاوات، بیشترین میزان مصرف برق در تاریخ کشور رقم خورده بود، که روز گذشته بیش از 1200 مگاوات، از رکورد قبلی پیشی گرفتیم. در همین رابطه معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرده بود که اگر روند رشد مصرف برق به همین صورت ادامه یابد و مردم صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار ندهند، سه یا چهار سال آینده به خاموشی‌های گسترده می‌رسیم.

صرفه جویی می‌کنیم

یکی از دلایل دیگری که برای خاموشی روزهای اخیر بیان می‌شود، خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی و کم شدن تولید برق از سدهای آبی است. حایری در همین خصوص گفته است: «با توجه به کاهش نزولات آسمانی، 4600 مگاوات از ظرفیت 9600 مگاواتی نیروگاه های برقآبی کاهش یافته است. و علاوه بر کاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی، زمانی که مصرف برق در زمان پیک از حدی بیشتر شود، برخی تجهیزات دیگر جواب نمی دهد؛ در این شرایط ترانس ها دچار اضافه بار و کابل‌ها با مشکل مواجه می شوند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *