پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امید به احیای آرامگاه شهدای مشروطه

امید به احیای آرامگاه شهدای مشروطه





۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۵

امید به احیای آرامگاه شهدای مشروطه

عضو شورای شهر تهران:شهرداری این ملک را به تملک خود درآورد

آرامگاه شهدای مشروطه بعد سال‌ها بالاخره توسط توسط شهرداری تهران تصاحب شد تا بلکه  از روند تخریبی آن جلوگیری شود.

۱۰۰ سال پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره مشروطه و دستگیری سردمداران آن، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین – دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه – توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در باغ شاه به قتل رسیدند و پیکرشان شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغ یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه شهید ابراهیمی فعلی دفن شد.این آرامگاه  سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسید تا بلکه به آن رسیدگی  و از تخریبش جلوگیری شود.در تمام 14 سال گذشته هم مدیران شهری یا اعضای شورای شهر بارها از آرامگاه شهدای مشروطه بازدید کردند و وعده مرمت و احیای بنا را دادند. هفته گذشته نیز علی اعطا و الهام فخاری – دو تن از اعضای شورا – پس از ایراد تذکر نسبت به نحوه نگهداری از بنا، از محل بازدید کردند و خواستار تملک آرامگاه مشروطه توسط شهرداری تهران و رسیدگی به آن شدند.

روز گذشته ایسنا گزارش را منتشرکرده و نوشته  ولی الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خبر داده که به زودی  ملک از متصرف تحویل گرفته می‌شود.به گفته وی در حال حاضر فاز اول مطالعاتی برای مرمت بنا به اتمام رسید و تا انتهای تیر پروژه وارد فاز عملیاتی می شود.او همچنین پیش‌بینی کرده عملیات مرمت یک سال به درازا بکشد و پس از آن بنا برای بازدید در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

ثبت ملی جان آرامگاه مشروطه 

را نجات داد

سال های گذشته این آرامگاه دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده. دورانی که اگر مسوولین کمی دیرتر متوجه شده بودند اکنون خبری از آرامگاه مشروطه نبود. سال های گذشته خبر رسید که بیمارستان لقمان قصد توسعه بیمارستان تا محل دفن شهدای مشروطه را دارد. اداره کل میراث فرهنگی استان تهران متوجه شد بخشی از این ملک نیز تخریب شده بنابراین درصدد شکایت برآمد.در این باره اکبر رستمیان، کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی به مهر گفته بود: با توجه به گزارش کارشناس میراث فرهنگی مبنی بر تخریب آرامگاه ملک المتکلمین توسط سرایدار مستقر در ملک و تصرف بخشی از ملک توسط بیمارستان لقمان و احداث دیوار به بهانه توسعه از سرایدار و بیمارستان شکایت کردیم و از این اقدام بیمارستان جلوگیری کردیم.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *