پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابر دزدی حقیقت ندارد

ابر دزدی حقیقت ندارد





۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶

ابر دزدی حقیقت ندارد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «پیام ما»:کسی نمی‌تواند ابر دزدی کند

درحالیکه رییس سازمان پدافند غیر عامل اعلام می‌کند دخالت خارجی‌ها  در تغییرات اقلیمی موثر است، سازمان هواشناسی کشور این گفته‌ها را قابل دفاع نمی‌داند.
روز گذشته سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، گفت: روزگذشته سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، گفت: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست و ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم. این اظهارات در حالی مطرح شد که احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به پیام ما اعلام کرد این گفته از نظر هواشناسی قابل دفاع نیست.
جلالی در این کنفرانس به معضلات تغییر اقلیم در ایران اشاره و اعلام کرد: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست؛ مراکز علمی که در کشور وجود دارد مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند.وی خاطرنشان کرد: تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.جلالی افزود: در این مطالعه طی چهارسال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و 200 متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است.

از نظر هواشناسی کسی نمی‌تواند برف یا ابر بدزدد

در همین رابطه احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد: این موضوع از نظر هواشناسی درست نیست که کسی بتواند برف یا ابر را بدزدند و این موضوع صحت ندارد. وی افزود: بشر توانسته است با خرابکاری‌های خود جو را خراب کند اما با همه تکنولوژی‌ها، هنوز این توانمندی وجود ندارد که بتوان تغییرات بزرگ و شگرفی به طور ناگهانی در جو ایجاد کرد.
وظیفه ادامه داد: در طی عصر صنعتی شدن به حد زیادی گازهای گلخانه‌ای مثل متان به جو تزریق شده و گرمای زمین بالا رفته است یعنی می‌توان گفت دمای زمین به طور میانگین حدود یک درجه گرمتر شده است و همین یک درجه افزایش باعث تغییرات بسیار زیادی شده است.این یک درجه به طور میانگین است و در بعضی جاها این عدد بالاتر و در بعضی مکان‌ها کمتر است. وظیفه با استناد به این گفته که کوه‌های بالای 2000 متر عربستان برف دارند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست پس حتما در این میان دزدی صورت گرفته است، گفت: «این یک نتیجه گیری و مقایسه بسیار ساده است و نوعی ساده فکر کردن است و نشان می‌دهد گوینده آشنایی کافی با هواشناسی، تغییرات جو و سیستمهای جوی ندارد.» وی افزود: اکنون افغانستان، بخشی‌هایی از پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز با خشکسالی درگیر هستند و این مختص به ایران نیست. دمای شهرها و محیط زندگی ما به دلایل مختلفی همچون مصرف انرژی زیاد، بالا رفته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *