سایت خبری پیام ما آنلاین | سریال ادامه‌دار آتش‌سوزی‌جنگل‌ها

سریال ادامه‌دار آتش‌سوزی‌جنگل‌ها





۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

سریال ادامه‌دار آتش‌سوزی‌جنگل‌ها

رییس انجمن جنگل‌ها: وارد شرایط بحرانی شدیم، در دو هفته آینده با افزایش دما شرایط بروز حریق  فراهم می‌شود

 

آتش سوزی و گرگرفتن جنگل‌های کشور در حالی در این چند وقت اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است که گفته می‌شود این وضعیت ادامه دار خواهد بود.
رییس انجمن جنگل‌ها، امسال را به عنوان سال آتش در جنگل‌های ایران خوانده است و گفته: بارندگی‌های اخیر در فصل بهار از عوامل آتش سوزی جنگل‌ها در تابستان خواهد بود. کیادلیری با اشاره به ۱۴۱ فقره آتش سوزی در نوروز ۹۷ در جنگل‌های شمال، اعلام کرده است: شاید هر ۵ سال یکبار این وضعیت در ایام عید دیده می‌شود و امروز وارد شرایط بحرانی شده‌ایم. کیادلیری همچنین پیش بینی کرده ظرف دو هفته آینده با افزایش دما، شرایط برای بروز حریق فراهم شود.

آتش سوزی منطقه کلاله گلستان

کیادلیری در حالی امسال را سال آتش سوزی جنگل ها خوانده است که آتش سوزی جنگل‌ها در این چند هفته اخیر افزایش یافته است. در تازه ترین اخبار، سوختن مناطق جنگلی کلاله گلستان اعلام شده است، گفته می‌شود آتش این جنگل‌ها از روز شنبه آغاز شده و هنوز ادامه دارد. آنطور که مهر گزارش می‌دهد آتشی که از عصر شنبه از سفال گندم به مناطق جنگلی کلاله سرایت کرده بود همچنان درحال سوختن است اما پیش‌روی آن مهار شده است.در این آتش سوزی بیش از ۷۰ هکتار از جنگل‌های سوزنی‌برگ شهرستان کلاله طعمه حریق شده و آتش همچنان فعال است. بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی و مردمی برای مهار آتش تلاش می کنند اما با توجه به گرمای هوا و باد شدید منطقه شرایط اطفاء آتش خیلی سخت است و صعب‌العبور بودن منطقه هم مزید بر علت شده به صورتی که خاموش کردن آتش به سختی پیش می‌رود.

 آتش در جنگل های قرخود مانه و سملقان

علاوه بر آتش سوزی در جنگل کلاله، سوختن عرصه های جنگلی منطقه حفاظت شده قرخود استان خراسان شمالی نیز یکی از اخبار آتش سوزی این چند وقت اخیر است. مدیر محیط زیست مانه و سملقان در این باره گفت: آتش سوزی که صبح روز یکشنبه آغاز شده بود، مهار شده است. در این حادثه، حدود 2 هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه حفاظت شده در آتش سوخت که بیشتر درختان در این منطقه ارس و افرا کوهی است. این منطقه به علت واقع شدن در شرق پارک ملی گلستان از نظر بوم­شناسی گیاهی و جانوری و داشتن شرایط زیستگاهی نادر دارای ارزش فراوانی است و زیستگاه پستانداران با ارزشی از جمله پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای، قوچ و میش اوریال، گرگ است. به دلیل وجود زیستگاه‌های کوهستانی، این منطقه را می‌توان یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ در کشور برشمرد.

 آتش سوزی در منطقه جنگلی تفریحی نهرودبار مازندران

همچنین آتش سوزی منطقه جنگلی-تفریحی نهرودبار کجور اعلام شده است. محرمعلی دیلم صالحی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کجور از مهار این آتش سوزی خبر داده و اعلام کرده است: این حریق در ساعت ۱۵ روز یکشنبه گزارش شد که با حضور به موقع ماموران منابع طبیعی و نیروهای مردمی طی چند ساعت مهار شد. او اعلام کرد: سطح این آتش سوزی حدود 2000 مترمربع برآورد شده است .

خشکسالی، آتش سوزی‌های جنگلی را گسترش می‌دهد

یکی از دلایلی که برای آتش سوزی های گسترده جنگلی بیان می‌شود. خشکسالی و کمبود بارش‌ها است. در همین رابطه معصومه ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید:« به دلیل تاثیر منفی تغییر اقلیم که منجر به کاهش بارندگی، تشدید خشکسالی و افزایش گرما و دما شده، در بلند مدت یکی از تهدیدهای مهم و جدی، افزایش آتش سوزی خود به خودی در مناطق جنگلی و مرتع‌ها علاوه بر آتش‌سوزی‌های ناشی از مداخله‌های انسانی است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *