پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهلت FATF به ایران با 9 شرط

مهلت FATF به ایران با 9 شرط





۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۶

مهلت FATF به ایران با 9 شرط

کارگروه ویژه اقدام مالی تعلیق ایران از فهرست سیاه 

را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد

کارگروه ویژه اقدام مالی، تعلیق ایران از فهرست سیاه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.

این کارگروه که به نام FATF هم شناخته می‌شود،  اگرچه اعلام کرده «با توجه به تلاش‌های مستمر دولت ایران برای نهایی کردن و تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم» تا اکتبر 2018 (آبان 97) برای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم به پای کشورمان صبر می‌کند اما در عین حال  تاکید کرده «از اقدام نکردن ایران جهت اجرای برنامه اقدام خود در راستای رفع کمبودهای چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم متاسف است.» 

دست رد مجلس به FATF

کارگروه ویژه اقدام مالی که از سال 1989 با پیشنهاد کشورهای موسوم به گروه هفت با هدف مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با ‌اشاعه تسلیحات کشتارجمعی  شکل گرفت،  از سال 2009 نام ایران را در لیست سیاه خود قرار داد که برای روابط بانکی ایران و جهان یک مانع محسوب می‌شد. پس از برجام و از سال 94 اگرچه نام ایران در میان کشورهای پرریسک قرار داشت اما از لیست سیاه تعلیق شده بود، با این حال از اسفند سال گذشته، FATF چهارماه به ایران فرصت داد تا چهار لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی، الحاق ایران به کنوانسیون ﺳﺎزﻣان ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺮای ﻣﺒارزه ﺑﺎ ﺟﺮاﺋﻢ ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮاملی و الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کند. سه لایحه اول به خواست دولت در مجلس تصویب شدند اما بررسی چهارمین لایحه سه هفته پیش به خواست نمایندگان مجلس به مدت دوماه مسکوت ماند. در همین حال هفته گذشته، رهبر انقلاب اسلامی ایران در دیدار با نمایندگان  فرمودند که مجلس مستقلا به حوزه قانون‌گذاری برای مقابله با تامین مالی تروریسم ورود کند.

شروط 9 گانه

FATF تا آبان به کشورمان فرصت داده تا 9 خواسته این کارگروه را انجام دهد. از جمله آنکه «به نحو مناسبی تامین مالی تروریست‌ها را جرم انگاشته و از جمله معافیت گروه‌های تحریم شده را که «در تلاش برای پایان دادن به اشغال‌گری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند»، حذف نماید.» شناسایی و بلوکه کردن دارایی‌های تروریستی،  تضمین نظام مناسب و قابل اجرای مراقبت مقتضی مشتریان، تضمین استقلال کامل واحد اطلاعات مالی و تحویل گزارش فعالیت‌های مشکوک مربوط به تراکنش‌های مربوطه، اثبات نحوه شناسایی و تحریم خدمات‌دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به‌وسیله مسوولان،  تصویب معاهدات تامین مالی تروریست ها و پالرمو،  تضمین برای انجام انتقال وجوه با تایید در اختیار داشتن مشخصات کامل گیرنده و فرستنده و برقراری طیف وسیع‌تری از مجازات‌ها برای ارتکاب جرایم پولشویی و تضمین وضع قوانین و آیین‌نامه‌های مناسب جهت مصادره اموال دارای ارزش متناظر دیگر شروطی است که FATF از ایران خواسته تا چهار ماه دیگر به آن‌ها عمل کند.

در حالی تا چهار ماه دیگر ایران فرصت دارد الزامات FATF را اجرایی کند که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی یکی از موانع غیرتحریمی توسعه روابط بانکی ایران با سایر کشورها را به خواسته‌های FATF ربط داده بود. این نهاد پژوهشی در گزارش خود اعلام کرده بود که «وضعیت ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مناسب نیست.» به اعتقاد مرکز پژوهش‌ها، برای توسعه روابط بانکی ایران با سایر کشورها، اصلاح درونی نظام بانکی کشورمان مقدم بر هر عامل دیگری باید باشد.

***

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که تمدید تعلیق از لیست سیاه FATF در شرایطی بود که دولت آمریکا و متحدانش تلاش وافری برای وضع دوباره اقدام‌های مقابله‌ای به‌خاطر اجرا نکردن برنامه اقدام با وجود گذشتن از مهلت پایانی آن داشتند. FATF  یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 (1367) با ابتکار گروه هفت با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد. از سال 2009 نام ایران در لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF قرار داشت و این کارگروه از دو سال پیش، به دلیل آن‌چه «تعهد سیاسی ایران در سطح بالا برای مبارزه با پول‌شویی» خواند، آن را به طور موقت از فهرست سیاه خود خارج کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *